Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/17507
Title: Universal Design for Learning: potencial de aplicação no Ensino Superior com alunos com NEE e por recurso a tecnologias mobile
Author: Tavares, Rita
Oliveira, David
Laranjeiro, Dionísia
Almeida, Margarida
Keywords: Ensino Superior
Mobile Learning
Necessidades Educativas Especiais
Universal Design
Universal Design for Learning
Issue Date: 2015
Publisher: EDUCOM
Abstract: Com este artigo pretende-se alargar o entendimento acerca do potencial de aplicação do Mobile Learning, enquanto estratégia de implementação dos princípios do Universal Design for Learning, com vista à promoção da acessibilidade, interação e inclusão de alunos universitários com necessidades educativas especiais. Para tal, foi efetuada uma Revisão de Literatura e um amplo levantamento de artigos focando as temáticas Universal Design, Universal Design for Learning e Mobile Learning, sendo selecionados e analisados quatro artigos relevantes. Da análise e cruzamento de dados, pôde-se concluir que existe um conjunto de tecnologias mobile que dão resposta a necessidades e capacidades individuais e que o Mobile Learning apresenta um forte potencial enquanto estratégia de implementação dos princípios do Universal Design for Learning. Ainda assim, verificou-se que, enquanto ambiente único de aprendizagem, parece não constituir uma solução ideal para estes alunos.
With this article we intend to lengthen the understanding of Mobile Learning based on potential of Universal Design for Learning principles in order to promote higher education students with special educational needs interaction, inclusion and accessibility. Thus, it was made an extended research based on Literature Review and articles focusing Universal Design, Universal Design for Learning and Mobile Learning issues, being selected and analyzed four relevant articles. From the analysis and data crossing, we concluded that there are several mobile technologies capable of answering individual needs and abilities and that Mobile Learning presents potential as a strategy to implement Universal Design for Learning principles. However, as unique environment for learning it doesn’t seem to be an ideal solution for these students.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/17507
ISSN: 1646-933X
Publisher Version: http://eft.educom.pt/index.php/eft/article/view/452
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Universal Design for Learning.pdf539.38 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.