Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/17486
Title: Comunicação e linguagem: Espaço online de compartilha e de autoformação em TIC para a Educação Especial
Author: Tymoshchuk, Oksana
Almeida, Ana Margarida
Santos, Paula
Keywords: Ambientes Online de Aprendizagem
Inclusão
Necessidades Educativas Especiais (NEE)
Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC)
Issue Date: 2015
Publisher: Escola Superior de Educação de Coimbra
Abstract: Nesta comunicação descrevemos um projeto de investigação em curso, que visa apresentar uma proposta de um espaço online de compartilha e de autoformação em Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) para a Educação Especial (EE), cuja principal finalidade é contribuir para a capacitação e empowerment dos profissionais e das famílias na utilização pedagógica das TIC no domínio das Necessidades Especiais (NE). Para averiguar as carências de formação e de partilha em rede, no domínio das TIC para EE, estão a ser preparados inquéritos por questionário a aplicar a famílias e profissionais envolvidos no processo de ensino e de aprendizagem dos alunos com NE, com vista a diagnosticar os reais problemas e carências de formação em TIC que estes agentes apresentam. Os dados recolhidos permitirão avançar para a etapa de conceptualização e especificação do protótipo de um espaço online de autoformação e de compartilha em TIC para a EE – denominado “Compartilha” - que será posteriormente validado com público-alvo final. Este projeto engloba ainda uma dimensão de investigação e desenvolvimento de recursos específicos que favoreçam a consolidação e reforço das competências em TIC para NE e culminará coma avaliação do protótipo e a análise do seu contributo para os processos de autoformação e partilha em TIC no domínio da EE.
This communication aims to describe an ongoing research project, which goal is to present a proposal for an online space to share and self-training in information and communication technologies (ICTs) for special education (SE), whose main purpose is to contribute to the enabling and empowerment of professionals and families in pedagogical use of ICT in the field of Special Educational Needs (SEN). Surveys are being prepared in order to ascertain the needs of training and networking, sharing in the field of ICT for special education to help families and professionals involved in teaching and learning process of the students with SEN, in order to diagnose the real problems and needs of training in ICT that these agents face. The collected data will allow going forward to the step of conceptualization and prototype specification a self-training online sharing space, the ICT for special education – called "Compartilha"-which will be subsequently validated with final target audience. This project comprises a research and development dimension of specific resources to encourage the consolidation and strengthening of ICT skills for SEN and will culminate with the evaluation of the prototype and the analysis of its contribution to the processes of self-training and sharing in ICT in the field of special education.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/17486
ISSN: 1646-9526
Publisher Version: http://www.exedrajournal.com/wp-content/uploads/2016/02/14.pdf
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Comunicação e linguagem.pdf493.28 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.