Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/1722
Title: Caetano Auto S.A. e o desafio da competitividade
Author: Almeida, Andreia Liliana Lopes
Advisor: Leite, Joaquim da Costa
Keywords: Economia
Competitividade
Indústria automóvel
Defense Date: 2009
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Este trabalho teve como principal objectivo compreender e enquadrar o tema da competitividade na história do grupo Salvador Caetano e na Caetano Auto. Após uma revisão de literatura deparamo-nos com a dificuldade de definir competitividade. Enunciou-se os factores intrínsecos e extrínsecos determinantes da competitividade. Neste trabalho procurou-se mostrar a relação entre os indicadores macroeconómicos e as vendas da empresa para perceber e avaliar de que forma a competitividade é afectada pelos factores extrínsecos à empresa. Fez-se uma breve apresentação da conjuntura económica vivida em Portugal nos últimos anos e como esta influencia o tão competitivo sector da indústria automóvel. As empresas perante a competitividade dos concorrentes têm de procurar constantemente a melhoria dos seus processos. É necessário obter vantagens competitivas no mercado onde actua para poder vingar. As empresas devem procurar através das inovações e tecnologias essas vantagens competitivas.
This work has as its main objective to understand and frame the issue of competitiveness in the history of the group Salvador Caetano and Caetano Auto. After a literature review we had the difficulty of defining competitiveness. Mentioned factors intrinsic and extrinsic determinants of competitiveness. In this work we have tried to show the relationship between macroeconomic indicators and sales of the company to understand and assess how competitiveness is affected by factors extrinsic to the company. There was abrief presentation of the economic slowdown experienced in Portugal in recent years and how this affects the very competitive car industry. Facing their competitors, companies have to constantly look for the improvement of their processes. It is necessary to obtain competitive advantages in the market where it acts to succeed. Companies should look for competitive advantages through innovation and technology.
Description: Mestrado em Economia
URI: http://hdl.handle.net/10773/1722
Appears in Collections:DEGEIT - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2010000139.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.