Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/1656
Title: Facilitadores e barreiras à inovação nos serviços de atendimento da administração pública
Author: Freire, Maria José de Carvalho Mesquita Geraldes
Advisor: Rego, Arménio
Keywords: Administração pública
Serviços públicos
Atendimento ao público
Defense Date: 2008
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Este é um estudo exploratório sobre barreiras e facilitadores à inovação nos Serviços de Atendimento da Administração Pública. Noventa e nove Coordenadores de Serviços de Atendimento foram inquiridos sobre as suas percepções de barreiras e facilitadores à inovação e foram ainda convidados a sugerir acções para melhorar a inovação nos seus serviços. As principais barreiras referidas foram a falta de formação e competência dos recursos humanos, a falta de reconhecimento e recompensa, a falta de condições de trabalho (instalações e meios materiais). Os principais facilitadores mencionados foram comunicação, participação e abertura, recursos humanos (mais jovens, em maior quantidade, com mais formação e competência) e condições trabalho adequadas (instalações e meios materiais). As sugestões de melhoria da inovação mais frequentes foram a necessidade de recursos humanos mais jovens, em maior quantidade, com mais formação e competência e rotatividade dos mesmos, comunicação, participação e abertura e melhoria das condições de trabalho e instalações. ABSTRACT: This is an exploratory study on barriers and facilitators to the innovation in Costumer Services of Public Administration. A sample of ninety nine Coordinators of Costumer Services had been inquired about their perception of the barriers, facilitators and suggestions to promote the innovation in the public services. The results disclose as main barriers the lack of training and ability of the human resources, the lack of recognition and reward, the lack of work conditions (installations and materials). The main facilitators to the innovation had been participation and opening, communication, younger human resources, in bigger amount, with more adequate formation and ability and work conditions (installations and materials). The suggestions mostly mentioned were related with communication, participation and opening, necessity of human resources (younger, in bigger amount, with more training, ability and rotation), and improvement of the installations and work conditions.
Description: Mestrado em Gestão da Inovação e do Conhecimento
URI: http://hdl.handle.net/10773/1656
Appears in Collections:DEGEI - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2009001018.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.