Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/15808
Title: Introdução à música contemporânea portuguesa de viola d’arco : um estudo de caso
Author: Antunes, Diana Luís Gomes
Advisor: Carvalho, Sara
Keywords: Ensino de música
Música contemporânea - Portugal
Música portuguesa
Viola - Ensino
Composição musical - Crianças
Defense Date: 2015
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Esta dissertação baseia-se no estudo da introdução da música contemporânea portuguesa de viola d’arco num grupo de alunos de viola d’arco da Casa Pia de Lisboa, através de composições encomendadas a nove compositores portugueses. Incide também na análise das atitudes em relação à música contemporânea portuguesa por parte de professores de viola d’arco portugueses. Procurou-se ampliar o repertório da viola d’arco através da encomenda de obras didáticas, e o repertório expressivo dos alunos envolvidos. Verificou-se que a introdução tardia da música contemporânea no ensino da música e a desatualização dos programas podem condicionar a atitude dos músicos em relação à mesma, sendo importante uma mudança de paradigma. Parecem não existir dificuldades técnicas na abordagem a estas obras por parte dos alunos. Houve também uma aceitação por parte dos professores em introduzir estes conceitos, tendo existido igualmente uma abertura por parte dos compositores contemporâneos envolvidos, em criar obras didáticas para viola d’arco.
This dissertation is based on the study of the introduction of contemporary Portuguese viola music for a group of viola students at the Casa Pia in Lisbon through commissioned works from nine Portuguese composers. Its scope is also focused upon the attitudes of Portuguese viola teachers regarding contemporary Portuguese music, seeking to expand the repertoire of the viola through the commission of didactic works, and the expressive repertoire of the students involved in the study. It was possible to verify that the late introduction of contemporary music in music education and the out of date contents of the viola programs may condition the musicians attitude towards it, making it important the occurrence of a change in paradigm. Apparently there were no technical difficulties on the approach to these works by the students. There was an acceptance in the introduction of these concepts by the teachers, and also an opening from the contemporary composers involved in creating didactic works for viola.
Description: Mestrado em Ensino de Música
URI: http://hdl.handle.net/10773/15808
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese.pdf12.27 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.