Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/15329
Title: Beyond visibility and monumentality : photographic images in the public space : a study for two cases, Terreiro do Paço-Lisbon, Times Square-New York
Other Titles: Para além da visibilidade e da monumentalidade : imagens fotográficas no espaço público : um estudo para dois casos, Terreiro do Paço-Lisboa, Times Square-Nova Iorque
Author: Mota, João
Advisor: Cabral, João
Ackerman, James S.
Porter, Arthur Kingsley
Jung, Wolfgang
Keywords: Imagens - Espaço público
Artes visuais
Estudos de caso
Defense Date: 2001
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: This thesis seeks to address the issue of retrieving / adapting the tradition of site-specific large-scale images, (other than images commercially motivated) to contemporary architectural spaces. To achieve this we discussed a conceptual framework to introduce the constitutive and operative concepts of visual public art and spatial politics. Then we made a historical overview of former uses of images in the public arena with special emphasis in the public visual art produced after 1960. Based on those operative concepts, historical framework and on the analytical tools developed during this study, we developed a methodology for designing sitespecific large-scale images in the public space. This methodology is aimed at guiding the production of largescale visual art sensible to the different contexts playing an important role in the becoming of the project, and to incite a sense of placeness on the sites for which large-scale images were proposed. In this study we produced and discussed a group of projects for large-scale images for the squares: Terreiro do Paço – Lisbon and Times Square – New York City. Those projects were guided by the same design method and with the objective of making visible the memory and the contemporaneity of the squares in study. The choice of sites with such different cultural and historical background, was instrumental for understanding the feasibility of a method intended to help the production of large-scale images set in urban environments, sensible and related to complex contexts. The choice of these squares is based on the fact that both squares are unavoidable representations of power (governmental, financial, commercial), a condition that was instrumental in our study for making clear the implications that the history, the public sphere and the public space have on the context and on the actors that have a decisive role in the production of visual art in the public space. The images proposed for the two squares were not confined to photographic images, yet they played a central role. Beyond their instrumental value for the discussion of the method proposed, those projects were concerned with the production of informed commentaries pertinent to the squares in study. To achieve this, the proposed projects made use of their size, monumentally and visibility for the creation of places that stimulate a dwelling experience sensible to the specificity of the place. As a result some projects unveiled new paths/uses for the design of largescale images in the contemporary public space.
Esta tese pretende debater a questão de reaver a tradição do uso de imagens de grandes dimensões (outras que as imagens com motivação comercial) para os espaços arquitectónicos contemporâneos. Para alcançar estes objectivos, foi necessário entender a estrutura conceptual dos conceitos constitutivos e operativos da arte visual pública e da política do espaço. Seguidamente fizemos uma abordagem histórica dos usos de imagens no espaço público, com especial ênfase na arte pública produzida depois de 1960. Consequentemente, baseados nesses conceitos operativos, referências históricas e nos instrumentos analíticos desenvolvidos neste estudo, formulámos uma metodologia projectual para a criação de imagens de grandes dimensões no espaço público. Esta metodologia pretendeu ser um princípio orientador para a produção de arte visual de grandes dimensões, sensível aos diferentes contextos que têm um papel importante no devir do projecto, e se possível estimular um sentido de lugar nos locais para os quais as imagens de grandes dimensões foram criadas. Neste estudo, produzimos e discutimos um conjunto de projectos de imagens de grandes dimensões para as praças: Terreiro do Paço – Lisboa e Times Square – Nova Iorque. Estes projectos tiveram como princípio orientador o mesmo método projectual e foram planeados para tornar visível as questões significantes da memória e da contemporaneidade das praças em estudo. A escolha de locais com um contexto histórico tão diferente, foi instrumental para verificar a viabilidade de um método que tem a intenção de possibilitar a produção de imagens de grandes dimensões sensíveis à complexidade do contexto sobre o qual a sua existência depende. Além disso a escolha destas praças foi fundamentada no facto de ambas as praças serem inevitáveis representações do poder (governamental, financeiro, comercial). Uma condição que no nosso estudo foi instrumental para tornar claras as implicações que a história, a esfera pública e o espaço público têm no contexto e nos actores que têm um papel decisivo para o devir da arte visual nos espaços públicos. As imagens propostas para estas duas praças não foram restritas às imagens fotográficas, contudo estas tiveram um papel decisivo. Esses projectos, para além do seu valor instrumental na discussão do método proposto, visaram a produção de comentários esclarecidos sobre as praças em estudo, servindo-se da escala, monumentalidade e visibilidade inerente à natureza destes projectos, para a criação de lugares que estimulassem uma experiência de habitar sensível à especificidade do lugar. Consequentemente, alguns projectos revelaram novos rumos/usos para o design de imagens de grandes dimensões no espaço público contemporâneo.
Description: Doutoramento em Design
URI: http://hdl.handle.net/10773/15329
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