Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/14225
Title: | A didática de gestão linguística de erros no português |
Author: | Zona, William Carlos |
Advisor: | Torrão, João |
Keywords: | Línguas, literaturas e culturas Língua portuguesa - Ensino - Moçambique Erros ortográficos |
Defense Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Esta pesquisa nasce da experiência do dia-a-dia na medida em que se objetiva
na compreensão das causas do cometimento repetitivo dos mesmos erros
protagonizados pelos falantes da língua portuguesa em Moçambique. Por esse
facto, o leitmotiv desta pesquisa não é a compilação de erros cometidos, antes
se alicerça na gestão e tratamento que se deve dar aos erros que de forma
cíclica voltam a aparecer na vida do aprendente depois de, muitas vezes, ter
havido um trabalho aturado por parte do mediador. Para a materialização da
pesquisa, foi realizado um trabalho de campo envolvendo 195 inquiridos entre
alunos dos níveis primário, secundário, universitário e 45 professores, sendo
quinze para cada nível, com a intenção de verificar o(s) tipos(s) de gestão e
tratamento pedagógico que dão aos erros dos aprendentes no ensino da língua.
Os resultados dos corpora analisados demonstraram que não existe o privilégio
de técnicas de gestão e tratamento de erros ligadas às novas abordagens de
ensino. A correção dos trabalhos escritos não é, como deveria ser, um
instrumento ou elo de comunicação, um espelho ou um feedback dos pontos
fortes e fracos, pontos positivos e negativos da aprendizagem. A correção do
professor não aponta para uma pesquisa individual ou para uma autocorreção do
aprendente por meio de gramáticas, dicionários, internet, etc. para que o
aprendente conheça os contornos que ditam determinados erros que comete.
Assim, o trabalho chegou à conclusão de que uma das razões do aparecimento
cíclico dos erros é a inobservância e inexistência de um feedback significativo e
comunicativo que remeta para a autocorreção dos trabalhos, o que propicia o
cometimento repetitivo de mesmos erros na vida dos aprendentes. Para além
das estratégias de gestão e tratamento de erros no quarto capítulo, o proponente
deixa, no último capítulo deste trabalho, as conclusões e sugestões de gestão e
tratamento de erros dos aprendentes. This research is based in day-to-day experience since it aims at understanding the causes of committing the same mistakes repetitively by the Portuguese language speakers in Mozambique. By this fact, the leitmotif of this research is not the compilation of errors rather it is grounded in the management and treatment that should be given to errors that cyclically reappear in the life of the learner often after a hard work by the mediator. For the materialization of the research a field work was conducted involving 195 respondents among students of primary, secondary, university and 45 teachers, being fifteen from each level, with the intention of checking the type(s) of management and pedagogical treatment they give to learners' errors in language teaching. Results of analyzed corpora have shown that there is no privilege of management skills and treatment of errors related to new teaching approaches, the pedagogical treatment of error is not beneficial. The learner continues to be seen as a patient and the teacher as an agent in all learning activities. The correction of written work is not as it should be an instrument or communication link, a mirror or a feedback of strengths and weaknesses, positive and negative points of learning. The correction of the teacher does not point towards a self-correction of the learner. Ideally, the teacher could provide feedback on written work necessary to refer the student for individual research, meaning to, self-correcting their mistakes through grammars, dictionaries, internet, etc. so that the learner knows the outlines which dictate certain mistakes he/ she makes. Therefore, the work reached the conclusion that one of the reasons of cyclically reappear is the failure to comply with and the absence of a meaningful and communicative feedback referring to self-correction of the work, which propitiates the repetitive committing of same mistakes in the lives of learners. The proposer in addition to management strategies and treatment of errors in the fourth chapter leaves in the last chapter the conclusions of this work and suggestions for management and treatment of learners' errors. |
Description: | Mestrado em Línguas, Literaturas e Culturas |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/14225 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DLC - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a didática de gestão linguística de erros no português.pdf | 948.33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.