Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/1298
Title: | Energia e sustentabilidade : actividades para vários níveis no 1º CEB |
Author: | Sá, Cristina Maria Mendes dos Santos da Fonseca |
Advisor: | Santos, Lucília Maria Pessoa Tavares dos |
Keywords: | Educação em ciências Ensino das ciências da terra Educação ambiental Ensino básico 1º ciclo Energia solar |
Defense Date: | 2007 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A existência de um número significativo de turmas com mais do que um ano de
esc., as dificuldades sentidas pelos professores e a importância da educação
em ciências desde cedo, são um ponto de partida para este estudo. Outro é o
apelo a situação das condições de vida na Terra, a sua relação com a
intervenção humana e a energia.
Desenvolveu-se uma investigação-acção, numa turma do I°CEB
implementando-se actividades de trabalhos práticos com orientação CTS
sobre energia e sustentabilidade. O trabalho dos ajunos centrou-se na
realização de uma investigação utilizando o Sol como fonte de energia
renovável, e numa pesquisa sobre como poupar energia.
A abordagem escolhida, os materiais desenvolvidos e adaptados mostraramse
adequados face a motivação, interesse e entusiasmo que despertaram nos
alunos.
De acordo com as respostas obtidas e da anál~se dos dados recolhidos, podese
concluir que estas actividades promovem a construção de conhecimentos
relativos ao tema energia, o interesse petas ciências, a interdisciplinaridade,
fomentam atitudes e valores de respeito pelo ambiente e alertam para as
questões de sustentabilidade.
Sugere-se o desenvolvimento de outras actividades e materiais sobre energia,
dada a sua importância, assim como se apela a necessidade de formação de
professores nesta área.
Estas actividades permitiram aos alunos, a escola e a comunidade participar
na DEDS. The existence of a significant number of groups with more than one year of schooling, the difficulties felt for the teachers, and the importance of an education centered in sciences since early, are a starting point for this study. Another one appeals to the situation of the conditions of life on Earth, its relation with the human being intervention and the energy. An action research project was developed, in a Primary School class, in which STS practical activities on energy and sustainability ideas were implemented. Students work was focused on an investigation aiming to use the Sun as a renewable energy source, and a research on how to save energy. The approach chosen, as well as the developed and adjusted materials revealed to be appropriate to the motivation, interest and enthusiasm they stimulated in the pupils. In accordance with the answers obtained through the analysis of the collected data, it can be concluded that these activities promote the interest for sciences, they allow the interdisciplinarity, foment attitudes and values of respect for the environment and they alert for the sustainability questions. The development of other activities and other materials on energy are suggested, given its importance, as well as the formation of teachers in this area. These activities enabled the students, the school and the community to participate on the application of the DESD. |
Description: | Mestrado em Educação em Ciências no 1º Ciclo do Ensino Básico |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/1298 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2007001328.pdf | 40.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.