Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/12382
Title: O sistema numérico como agente de sensibilização à hierarquia do sistema tonal
Author: Castro, Joana Leite
Advisor: Negreiros, Vasco
Keywords: Ensino da música
Técnicas musicais
Interpretação musical
Estratégias de aprendizagem
Teoria tonal
Defense Date: 2014
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O presente trabalho pretende estudar a eficácia do sistema numérico como agente de sensibilização na aprendizagem da hierarquia tonal na disciplina da formação musical. O estudo partirá de uma investigação bibliográfica sobre notação musical, sistemas melódicos e pedagogias que utilizem o sistema numerico. Numa perspectiva fundamentada e comparativa, serão apresentadas as vantagens do sistema numeric, na compreensão da tonalidade quando associado à fonomímica. O projecto experimental junta uma nova concepção de notação musical, relacionando o gesto e a entoação numa abordagem mais envolvente da aprendizagem da altura sonora.
This present paper intends to study the efficiency of the numeric system as an agent of awareness within the learning process of tonal hierarchy inside the Music Education realm. Based on Bibliography concerning musical notation, melodic systems and pedagogies which use the numeric system, a comparative and reasoned study will present several vantages of using this system in order to understand tonality when associated with hand signs. This experimental project shows a new conception of musical notation that relates gesture with intonation making the learning process of tonality broader and engaging.
Description: Mestrado em Ensino de Música
URI: http://hdl.handle.net/10773/12382
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Final Final.pdftese21.43 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.