Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/12351
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCorreia, Jorge Salgadopt
dc.contributor.authorTwillert, Hendrik Vanpt
dc.date.accessioned2014-05-28T15:29:05Z-
dc.date.available2014-05-28T15:29:05Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/12351-
dc.descriptionDoutoramento em Músicapt
dc.description.abstractBach’s Suites for unaccompanied cello are a masterpiece of the Classical Western canon for their singularity and their creator’s mastery. A myriad of transcriptions were made throughout the centuries with bigger or lesser freedom. This thesis aims at revealing insights from the art of linear polyphony and its performance on a monophonic instrument such as the baritone saxophone. The study of the musical structure is supported by examples from the visual domain that help us to understand the notion of linear polyphony as a third-dimension object. The particularity of this study, in relation to the multiple existing literature about Bach’s music, is its focus on a wind player’s point of view, a saxophonist, which, given the restriction of the polyphonic possibilities of the instrument, reveals some discerning solutions on the performance, analysis and elaboration of the polyphonic thinking in Bach’s Suites. Similar to the relative novelty of the cello at Bach’s time, my work aims at giving as close as possible the same perspective of the music through a new vision and instrument. I analysed the art of linear polyphony and the techniques of elaboration of the melody in the Cello Suites, notably as a means to support the interpretation (e.g. articulation, phrasing, dynamics, vibrato, fingerings, etc.) and to devise a transcription of the Suites for the baritone saxophone. My choice felled on a transcription for baritone saxophone based on the manuscript from Anna Magdalena Bach, wishing to provide detailed guidelines for saxophonists who want to create a more informed interpretation. I hope to offer a better understanding of these works and to provide a reference to build and develop an individual interpretation, especially on the baritone saxophone.pt
dc.description.abstractAs Suites para violoncelo solo são uma obra-prima do cânone musical ocidental pela sua singularidade e mestria do seu autor. Várias transcrições foram feitas ao longo dos séculos, com maior ou menor grau de liberdade desta obra. Esta tese foca-se na arte de polifonia linear e na sua interpretação num instrumento monofónico, como o saxofone barítono. O estudo da estrutura musical é suportado por exemplos no domínio visual que ajudam a compreender o conceito de polifonia linear como um objecto tridimensional. A particularidade deste estudo, em relação à vasta literatura existente sobre o assunto, é o ponto de vista de um saxofonista, que, devido à restrição das possibilidades polifónicas do seu instrumento, revela algumas soluções na interpretação, análise e elaboração do pensamento polifónico nas Suites de Bach. De forma análoga à relativa novidade do violoncelo no tempo de Bach, o meu trabalho visa dar a mesma perspectiva das Suites através da sua interpretação no saxofone barítono São apresentadas várias análises do ambiente da arte da polifonia linear e das técnicas de elaboração da melodia, como forma de desenvolver uma interpretação (por exemplo, articulação, fraseado, dinâmica, vibrato, dedilhações, etc.) e de apoiar a elaboração de uma transcrição das Suites para saxofone barítono. A minha contribuição foi realizar uma reedição do manuscrito de Anna Magdalena Bach, e fornecer orientações detalhadas para os saxofonistas que querem criar uma interpretação mais informada, oferecendo uma melhor compreensão dessas obras e fornecendo uma referência para construir e desenvolver uma interpretação.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherUniversidade de Aveiropt
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectMúsicapt
dc.subjectMúsica para saxofonept
dc.subjectSuites para violoncelopt
dc.subjectEstrutura musicalpt
dc.subjectInterpretação musicalpt
dc.subject.otherJ. S. Bachpt
dc.subject.otherInterpretationpt
dc.subject.otherTranscriptionpt
dc.subject.otherSaxophonept
dc.subject.otherSuites for violoncellopt
dc.titleBach's cello suites transcription and interpretation for baritone saxophonept
dc.typedoctoralThesispt
thesis.degree.leveldoutoramentopt
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt
dc.identifier.tid101284748-
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese.pdftese21.79 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.