Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/1216
Title: | Tetragrammaton IV: multipercussão e música ritual em Roberto Victorio |
Author: | Monteiro Fernandez, Humberto |
Advisor: | Zoudilkine, Evgueni Negreiros, Vasco Manuel Paiva de Abreu Trigo de |
Keywords: | Musicologia Análise musical Interpretação musical |
Defense Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Esta investigação debruça-se sobre a obra Tetragrammaton IV para multipercussão solo, do compositor brasileiro Roberto Victorio. Foi relevante
associarmos o nosso estudo performativo a dois significativos aspectos: a cosmologia do filósofo Jacob Boehme, velada nos códigos composicionais desta peça, e os referenciais da música ritual existentes em culturas extraocidentais
e na música de concerto em questão. Este trabalho apresenta soluções interpretativas para as problemáticas inerentes a esta obra, implementando uma ferramenta criativa e inovadora para os percussionistas e os compositores: as baquetas Ritual. Nesta dissertação, constata-se o
quanto pode ser instigante e enriquecedor para a performance o estabelecimento de um prisma sobre uma criação musical ambientada no século XXI, referenciada na sacralidade musical e nas simbologias arcanas. This research analyzes the multi-percussion solo work Tetragrammaton IV, a Brazilian Roberto Victorio composition. In our present approach, it was relevant associating the performative elements to two other significant ones: the cosmology of the philosopher Jacob Boehme, hidden in the compositional codes of this Roberto Victorioʼs work, and the ritual music references, remarkably brought from non-occidental and concert music traditions. We bring interpretative solutions to the inherent problems of this musical work by implementing a creative and innovative tool for percussionists and composers: the Ritual Percussion-Sticks. This dissertation evidences how can be instigating and enriching, in the field of performance, to establish a point of view and an analysis about a musical composition landscaped on twenty-first century, referenced on the musical sacrality and Arcane simbologies. |
Description: | Mestrado em Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/1216 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2010000526.pdf | 3.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.