Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/12126
Title: | Marketing relacional e qualidade do serviço na satisfação do cliente |
Author: | Martins, Maria João Fernandes |
Advisor: | Picado, Carlos Francisco da Cunha |
Keywords: | Marketing - Teses de mestrado Marketing relacional Qualidade de serviços Marketing - Bancos Marketing - Clientes |
Defense Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O marketing relacional no setor bancário remonta aos anos 80.
Desde essa altura, o conceito vem adquirindo cada vez mais
importância, sustentando a ideia de que os Bancos podem
maximizar os seus ganhos com relações duradouras com os seus
clientes. A esta gestão das relações, está associada a qualidade do
serviço e a consequente satisfação do cliente.
Neste contexto, o presente estudo examina o impacto do marketing
relacional e da qualidade do serviço na satisfação do cliente
bancário, através de um estudo de caso de uma Sucursal
Millennium bcp. Assim, a investigação procura fazer uma análise
quer do ponto de vista da Sucursal, quer do ponto de vista dos
clientes.
A realização desta investigação permitiu-nos concluir que a Sucursal
implementa práticas de marketing relacional, tendo por base a
excelência na qualidade do serviço. Foi ainda possível aferir que a
qualidade do serviço tem influência significativa na satisfação do
cliente e na sua intenção em continuar uma relação positiva e de
longo prazo com a Sucursal Millennium bcp. The relational marketing in the banking sector goes back to the 80s. Since then, the concept has gained greater importance, supporting the idea that banks can increase their profits with long-term relationships with their customers. Service quality and the consequent customer satisfaction are associated with this relationship management. It is in this context that this study examines the impact of relational marketing and service quality on the satisfaction of the bank customer. Thus, this research intends to analyze from the point of view of both the branch and the customers. The conduction of this research allowed us to conclude that the Branch executes relational marketing practices on the basis of excellence in service quality. In addition, it was possible to conclude that service quality has significant influence on customer satisfaction and on their intention to maintain a positive long-term relationship with the Branch Millennium bcp. |
Description: | Mestrado em Marketing |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/12126 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado ISCA-UA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação.pdf | 741.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.