Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/1168
Title: O timbre e suas metamorfoses no processo composicional da música electroacústica
Author: Sousa, José Carlos Almeida de
Advisor: Soveral, Isabel Maria Machado Abranches
Keywords: Música
Música electroacústica
Timbre (música)
Defense Date: 2004
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O objecto de estudo desta dissertação de mestrado centra-se em demonstrar a importância do timbre e das suas transformações ou metamorfoses no processo composicional da música electroacústica. Este trabalho de investigação é constituído por duas componentes distintas que se complementam entre si. A primeira, de caracter teórico, vai fundamentar a importância do timbre no desenvolvimento do processo composicional da música electroacústica. A segunda parte, de caracter prático, tem por principal objectivo a elaboração de um ciclo de obras para instrumentos e fita magnética nas quais o timbre é um parâmetro estruturalmente relevante. A componente teórica desta dissertação abrange um capítulo dedicado à importância do timbre na evolução da música electroacústica desde 1950. Neste capítulo são abordados os seguintes assuntos: definição de timbre, antecedentes da música electrónica, música concreta, música electrónica, música electroacústica – música mista, e live electronics – música electrónica em tempo real. Este estudo inclui um segundo capítulo onde são apresentadas algumas análises de obras electroacústicas. Na abordagem analítica a estas obras há a preocupação em definir o papel do timbre como parâmetro estrutural na compreensão formal da obra. As obras analisadas neste estudo são as seguintes: Arabesque de Daria Semegen, A Dialética da Praia de Flo Menezes, Anamorphoses III de Isabel Soveral, Labirinto de João Pedro Oliveira, Derrière Son Double de Miguel Azguime, e Anthèmes 2 de Pierre Boulez. A componente prática desta investigação é constituída por um ciclo de três obras electroacústicas mistas, compostas pelo autor desta dissertação. Este ciclo intitula-se Contemplação: > Contemplação I – Duas Guitarras e Fita Magnética > Contemplação II – Saxofone Alto e Fita Magnética > Contemplação III – Quinteto de Cordas, Piano e Fita Magnética O timbre e as transformações ou metamorfoses tímbricas exploradas, assumem-se como um parâmetro relevante na estrutura de cada obra, tornando-se num centro nevrálgico unificador e catalisador do processo composicional subjacente ao “Ciclo Contemplação”.
The main purpose of study of the following dissertation centres itself in demonstrating the importance that timbre and its transformation and metamorphosis in the composing process of electro-acoustic music. The research undergone is made up of two distinguished components that complement each other. The first, of theoretical aspect, establishes the importance of timbre in the unfolding of the composing process of electroacoustic music. The latter, of practical aspect, has its main aim directed towards carrying out a cycle of instrumental masterpieces and magnetic tape, where the timbre is a considerably important structural parameter. The theoretical aspect of this dissertation, includes a chapter devoted to the importance of timbre towards the evolution of music since the 1950s. Approaches are made in this chapter towards the following matters: a definition of timbre, electronic music antecedents, concrete music, electronic music, electro-acoustic music – mixed music, and live electronics – electronic music in real time. This paper includes a second chapter where a few analyses are carried out on electro-acoustic music. With the analytical approach of these masterpieces is the preoccupation in defining a role for timbre as a structural parameter in the formal understanding of the masterpiece. The masterpieces analysed in this paper are the following: Arabesque by Daria Semegen, A Dialéctica da Praia by Flo Menezes, Anamorphoses III by Isabel Soveral, Labirinto by João Pedro Oliveira, Derrière Son Double by Miguel Azguime, and Anthèmes 2 by Pierre Boulez. The practical aspect of this dissertation is constituted by a cycle of three mixed electro-acoustic masterpieces, composed by the author of this dissertation. The cycle is entitled Contemplation : > Contemplation I – Two Guitars and Magnetic Tape > Contemplation II – Contralto Saxophone and Magnetic Tape > Contemplation III – String Quintet, Piano and Magnetic Tape The timbre and timbre transformation and metamorphosis explored, assumes itself as an important parameter in the structure of each masterpiece, becoming the unifying neuralgic centre and catalyser of the composing process underlying the Contemplation Cycle.
Description: Mestrado em Música
URI: http://hdl.handle.net/10773/1168
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2009001079.pdf682.83 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.