Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/1133
Title: A obra para canto e guitarra de Fernando Lopes-Graça
Author: Moita, João Manuel dos Anjos
Advisor: Correia, Jorge Manuel Salgado Castro
Keywords: Música
Música para voz e guitarra
Análise musical
Modernismo (Arte)
Defense Date: 2006
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Este trabalho pretende dar a conhecer o repertório para canto e guitarra de Fernando Lopes-Graça, fazendo uma análise com vista à sua interpretação, e enquadrando-o no conjunto da obra do compositor e em particular no contexto da sua produção com guitarra. A estrutura do texto apresenta-se em duas partes. A primeira parte apresenta o compositor inserido no movimento modernista e estuda a relação deste com a guitarra e com o meio guitarrístico português, dando também uma panorâmica de toda a sua obra com guitarra. Na segunda parte, para além de ser feita uma contextualização de cada uma das obras em estudo no conjunto da produção do compositor, são analisadas todas as obras, no sentido de permitir uma interpretação mais fundamentada musicalmente, contribuindo assim para a excelência da performance e para o mais fácil acesso a este reportório, por parte de futuros intérpretes. Conhecer melhor estas obras e contribuir para um conhecimento mais profundo do compositor partindo delas, e ainda, possibilitar uma interpretação historicamente informada, são os objectivos mais relevantes deste trabalho. ABSTRACT: This dissertation is a study on the repertoire for voice and guitar of Fernando Lopes-Graça, having the aim of creating an historically informed interpretation. The text is structured in two parts. The first part is about the composer and consists in two chapters. The first one aims to give a perspective of his work as a composer from the point of view of aesthetics, accessing the relevance of Portuguese modernist movement and neorealism on its musical conception. In the second chapter, we try to understand the rapport between Lopes-Graça and the guitar, surveying the recent history of this instrument in Portugal, and Graça’s fruitful relation with Piñeiro Nagy, enhancing the relevance of the binomial composer/performer in musical creation. In this chapter, his full work for guitar, including those with voice, will be dealt with. In the second part, we analyse each one of the works for voice and guitar from the interpreter’s point of view, in order to contribute to an easier access to this repertoire, both for performers and scholars.
Description: Mestrado em Música
URI: http://hdl.handle.net/10773/1133
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2008000861.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.