Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/11325
Title: O design na valorização de objetos produzidos pelo adulto deficiente
Author: Gaspar, Carolina Domingues
Advisor: Baptista, Teresa Cláudia Magalhães Franqueira
Costa, Rui Carlos
Keywords: Design
Design de produtos
Deficientes físicos
Defense Date: 2013
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: This thesis is focused on the practice of design in the appreciation of objects produced by adults with disabilities in an institutional context, considering the non transmitted value communication, contributing to the decrease of the existing stigma associated to these adults and to their production ability. In order to fully understand the context and find the appropriate options, ethnographic methodologies of field investigation were resorted to. A brand concept that would represent these products and decrease the existing stigma was developed, increasing the symbolic value, redesigning the products and presenting them to the public in a more effective manner. A set of client oriented proposals to their field of action, to be implemented within the institution, was developed. The importance of the empathy established between the designer and the public and their influence in the process of implementing a project was reflected upon.
Esta dissertação inside sobre a prática do design na valorização de objetos produzidos por adultos deficientes em contexto institucional, tendo em vista a comunicação de valor não transmitido, contribuindo para a diminuição do estigma existente em relação a estes adultos e à sua capacidade de produção. Recorreu-se a metodologias etnográficas de investigação em campo para entender o contexto e encontrar opções adequadas. Desenvolveu-se um conceito de marca que representasse estes produtos e que pretendia diminuir o estigma existente, acrescentando valor simbólico, redesenhando-os, e apresentando-os ao público de uma forma mais eficaz. Desenvolveu-se um conjunto de propostas a implementar na instituição, adequadas aos seus clientes e ao seu campo de acção. Reflectiu-se sobre a importância da empatia criada entre o designer e o público e a sua capacidade de influenciar todo o processo de implementação de um projeto.
Description: Mestrado em Design
URI: http://hdl.handle.net/10773/11325
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertação.pdf33.87 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.