Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/10405
Title: | Globalização e gestão escolar no Brasil e em Portugal |
Author: | Silva, Rosilania Macedo da |
Advisor: | Ventura, Alexandre |
Keywords: | Política educativa Administração escolar - Brasil - Portugal Administração do ensino Legislação da educação |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O processo de globalização motivado através da movimentação de
pessoas, concepções, comparações de países hegemônicos e
organismos internacionais, influenciam os sistemas de ensino dos
países, inclusive, nas legislações quando das reformas educativas.
Assim, a gestão das escolas torna-se cada vez mais um alvo central
para o emprego de políticas reguladas em contextos universais. Deste
modo, a presente dissertação tem como ponto de partida as questões de
investigação: O que dizem as legislações do Brasil e de Portugal no que
concerne a gestão escolar? Quais os significados de seu texto para as
escolas públicas face ao processo de globalização? Assim sendo, o
trabalho objetivou analisar legislações vigentes de âmbito nacional
homologadas no Brasil e em Portugal, verificando como tratam a gestão
democrática escolar nas categorias princípio, organização, composição e
objetivos. Sabe-se no entanto, que a gestão das escolas torna-se cada
vez mais um alvo central para o emprego de políticas reguladas em
contextos universais e que os objetivos destas políticas nem sempre são
evidentes, deixando-se esconder nos valores dos textos legais. Contudo,
se evidencia uma certa desresponsabilização dos governos para com a
escola pública, num processo de privatização. The process of globalization driven by the movement of people, ideas, comparisons of hegemonic countries and international organizations, influence the countries' education systems, even when the laws of educational reforms. Thus, the school management becomes increasingly a central target for the employment policies regulated in universal contexts. Thus, this paper has as its starting point the research questions: What say the laws of Brazil and Portugal regarding the school management? What are the meanings of his text for public schools regarding the process of globalization? Thus, the study aimed to analyze existing national laws approved in Brazil and Portugal, checking how they treat the democratic management of schools in categories principle, organization, composition and objectives. It is known however, that the school management becomes increasingly a central target for the employment policies regulated in universal contexts and that the objectives of these policies are not always obvious, leaving him to hide in the values of the legal texts. However, it shows a certain disclaimers of governments to public school, a process of privatization. |
Description: | Mestrado em Ciências da Educação - Administração e Políticas Educativas |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/10405 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação.pdf | 1.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.