Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/10283
Title: | Otimização de rotas de distribuição marítima |
Author: | Oliveira, Jorge António Rocha |
Advisor: | Moura, Ana Maria Pinto de Pimentel, Carina Maria Oliveira |
Keywords: | Gestão industrial Transporte marítimo Rotas comerciais Programação matemática |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A presente dissertação tem como objetivo apresentar um modelo matemático
exato para a gestão de porta-contentores sem rotas pré-definidas,
considerando as procuras dos portos marítimos e datas de entrega. O short
sea shipping é um problema complexo que pertence à classe dos problemas
de rotas, especificamente ao problema de rotas de veículos com restrições de
carga e datas de entrega. Neste problema duas importantes decisões são
tomadas: quais os portos a visitar por cada porta-contentor e qual a sua
sequência de visita e onde alocar os contentores nos porta-contentores de
forma a prevenir descargas/cargas desnecessárias. Um modelo de
programação inteira mista é apresentado e resolvido. A formulação
matemática desenvolvida contribui para uma melhor gestão das frotas de
pequenos porta-contentores de forma a reduzir os custos de transporte e os
tempos de entrega.
Por forma a validar o modelo desenvolvido, este foi testado através da
resolução de vários problemas de teste baseados em dados reais. This work aims to provide a mathematical model for the short sea shipping problem, without pre-defined routes, considering demands of seaports and cargo delivery deadlines. The short sea shipping is a complex problem that belongs to the class of routing problems, in particular to the vehicle routing problem with capacity constraints (load restrictions and deadlines). In this problem two important decisions have to be made: which ports should be visited by each vessel and in which sequence and where should the containers be placed in. In the containers in the vessel so as to prevent overstowing. A mixed integer programming model is presented and solved. The mathematical formulation developed contributes to the better management of fleets of small vessels to reduce transport costs and delivery times. In order to validate the developed model, we solve it using a set of problems instances based on real problems. |
Description: | Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/10283 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEGEIT - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertação.pdf | 735.54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.