Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/10094
Title: Avaliação da integração dos alunos nos cursos de educação e formação
Author: Valente, Maria Manuel Barbosa
Advisor: Huet, Isabel
Keywords: Ciências da educação
Avaliação da educação
Educação vocacional
Defense Date: 2012
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O presente trabalho tem como finalidade avaliar a integração nos Cursos de Educação e Formação (CEF) dos alunos que provêm do ensino regular. Os CEF, criados pelo Despacho Conjunto 453/2004, surgem no âmbito da tomada de medidas para combater o insucesso e o abandono escolar. Ora, tratando-se de percursos formativos com uma forte vertente vocacional, frequentados por jovens que apresentam histórias de insucesso repetido, levámos a cabo um estudo sobre a sua integração, como se sentem na escola, quais as suas expectativas, como cumprem metas e desafios. Utilizou-se uma metodologia de estudo de caso, de cariz qualitativo, tendo esta sido escolhida pelo facto de a investigação recair numa entidade bem definida e delimitada: duas turmas de CEF de um agrupamento de escolas da Zona Norte do país – uma no primeiro ano e outra no segundo ano do curso.
The main aim of the present work is to evaluate the integration in the Education and Training Courses (CEF) of the students that proceed from the mainstream education system. In fact the Education and Training Courses, created by the Joint Decree No. 453/2004, have emerged amongst different issues to counteract school failure and early drop-out. Since this vocational curriculum is intended for students that show repeatedly school failure, we have carried out a research work to evaluate their integration, how they feel at school, what their expectations are, how they achieve their goals and overcome challenges. We decided for the case study methodology, based on a qualitative research, once the study falls into a well defined and circumscribed entity: two CEF classes of a school cluster located in northern Portugal – one in the first year of the course and the other one in the second year.
Description: Mestrado em Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10773/10094
Appears in Collections:DEP - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7026.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.