Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/10059
Title: | DroidShark: android telemetry system for the HammerShark vehicle |
Other Titles: | DroidShark: sistema de telemetria android para o veículo HammerShark |
Author: | Pinto, Rafael José Antunes |
Advisor: | Fernandes, José Maria Amaral Cunha, Manuel Bernardo Salvador |
Keywords: | Engenharia de computadores Veículos motorizados Telemetria Android (Sistemas operativos) |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | HammerShark é um veículo resultante de um projeto pluridisciplinar na Universidade
de Aveiro, envolvendo várias áreas tais como mecânica, electrónica
e informática. O veículo foi desenvolvido com o objectivo de participar na
Shell Eco- Marathon, uma prova académica com o intuito de desenvolver
e testar veículos ecológicos. O vencedor é a equipa que percorre a maior
distância, utilizando a menor quantidade de energia.
O HammerShark introduziu algumas inovações, tais como o CAN bus com
um interface Bluetooth, permitindo que todos os parâmetros do veículo e da
prova possam ser obtidos através deste. Em todas as provas motorizadas, o
sistema da telemetria _e uma parte fulcral para atingir o sucesso no evento.
Com o aparecimento de dispositivos móveis, que utilizam sistemas operativos
open- source, abriu-se a possibilidade de utilizar este tipo de dispositivos
como meio de suporte aos sistemas de telemetria.
Nesta dissertação propomos um novo sistema de Telemetria { DroidShark,
para o HammerShark - baseado no Android OS. Com o suporte por parte do
Android para comunicação inter- processos entre aplicações third- party, foi
possível desenvolver uma arquitetura modular capaz de concretizar todos
os objectivos propostos.
O DroidShark _e composto por duas unidades - car unit e pit unit -, onde
o car unit comunica com o HammerShark e é responsável por providenciar
todos os dados recolhidos á pit unit, por forma a informar todos os restantes
membros da equipa que se encontram na pit lane.
O DroidShark demonstra que a incorporação de dispositivos móveis em
sistemas de telemetria é uma solução com grande potencial. HammerShark is a vehicle, resulting from a multidisciplinar project from University of Aveiro involving work from several areas such as mechanics, electronics and informatics. The vehicle was build with the aim to participate in the Shell- Eco Marathon, a challenge for college students to design build and test energy efficient vehicles. The winner is the team that covers the farthest distance using the least amount of energy. HammerShark introduces some innovations, namely the CAN bus with a Bluetooth Interface for publishing data through it. On every race challenges, the telemetry solution is a fundamental part in order to achieve success in the event. With the introduction of the CAN bus, a new and improved telemetry system could be developed to assist the decision of the driver and/or the crew during and after the race. With the emergence of mobile devices, using open {source operating systems, a new door was open to develop new telemetry systems based on these kind of devices. In this dissertation we propose a new telemetry system - DroidShark, for the HammerShark vehicle - based on Android OS. Since Android OS supports inter- process communication between third- party applications, it was possible to develop a modular architecture to achieve all proposed goals. The DroidShark is composed by two units - car unit and pit unit -, where the car unit communicates with HammerShark and is responsible to provide all acquired information to the pit unit, in order to inform all remaining team members that stand at the pit lane. DroidShark demonstrates that incorporating mobile devices in telemetry solutions have a significant potential. |
Description: | Mestrado em Engenharia de Computadores e Telemática |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/10059 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DETI - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertação.pdf | 3.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.