Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/9813
Title: | Criação de arranjos para classes de conjunto instrumentais |
Author: | Fernandes, Manuel Maio Graça |
Advisor: | Soveral, Isabel |
Keywords: | Educação musical Música tradicional: Portugal Música instrumental |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Este projecto tem como proposta teórica a criação de material pedagógico
parcialmente baseado em música tradicional portuguesa, visando a aplicação
em classes de conjunto do ensino vocacional de música. Pretende-se dessa
forma pôr os alunos em contacto com seu património e, tomando este como
inspiração, trabalhar determinados aspectos musicais.
Essa proposta será abordada na primeira parte da introdução e pretende ser
adaptável a diversos contextos relacionados com a prática instrumental em
grupo. A segunda parte incidirá sobre a contextualização da mesma proposta
aplicada a um grupo específico de alunos, recorrendo a material pedagógico
elaborado por mim, centrado no desenvolvimento de competências rítmicas.
A documentação da aplicação aula a aula permitirá reflectir acerca da validade
da proposta teórica e da aplicabilidade da mesma. This project’s theoretical proposal concerns the creation of pedagogical material based partially on portuguese traditional music, applied to group classes and ensembles in specialized music teaching. Through that application it is intended to facilitate the student’s contact with his or her patrimony and, using it as source of inspiration, work on certain musical aspects. This proposal will be dealt with in the first part of the introduction and intends to be adaptable to several contexts related to instrumental group practice. The second part will concern the contextualization of that same proposal applied to a specific group of students, using pedagogical material elaborated by myself, centered on the development of rhythmic skills. The application will be documented lesson to lesson. Through the documentation it will be possible to reflect on the validity of the theoretical proposal and its applicability. |
Description: | Mestrado em Ensino de Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/9813 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertação.pdf | 5.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.