Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/9393
Title: Prática de exercícios de aquecimento vocal: efeitos no desempenho coral
Author: Tavares, Marlene Ferreira
Advisor: Lã, Filipa
Keywords: Música vocal
Exercícios vocais
Técnicas musicais
Acústica musical
Defense Date: 2011
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: A realização de exercícios de aquecimento vocal é comummente considerada uma acção preparatória benéfica para o canto. No entanto, os seus efeitos na produção vocal coral ainda não foram sistematicamente compreendidos. Procedeu-se à gravação de um ensemble vocal amador constituído por 16 coralistas, antes e após a realização de exercícios de aquecimento. Para estas duas condições, foram gravadas duas tarefas vocais constituídas de sequências de acordes: (a) acordes de Sol Maior, Dó Maior, Ré Maior e Sol Maior, todos no estado fundamental; e (b) acordes de Sol Maior, Dó Maior, Ré Maior e novamente Ré Maior, também no estado fundamental. As duas sequências de acordes foram cantados em messa di voce usando a vogal /a/. Estas tarefas vocais foram gravadas de duas formas: (i) gravação individual dos coralistas; e (ii) gravação do ensemble. Para análise e comparação, foram extraídos um acorde de cada sequência: (i) da 1ª sequência o acorde de Dó Maior no estado fundamental; e (ii) da 2ª sequência o acorde de Sol Maior. Da primeira gravação foram analisadas medidas de perturbação, i.e. Jitter, Shimmer e Harmonics-to-noise ratio; da segunda gravação foram analisadas as características acústicas do ensemble através de espectrografia de longa duração. Estas medidas foram comparadas para as duas condições: antes e após a realização dos exercícios de aquecimento vocal. Os resultados sugerem um efeito positivo da prática de exercícios de aquecimento: (i) valores de Jitter e Shimmer para o acorde de Sol Maior da 2ª sequência revelaram-se significativamente mais reduzidos, sugerindo maior estabilidade vocal; (ii) a intensidade das formantes aumentou, sugerindo menor esforço vocal.
Vocal warm-up is commonly regarded as a beneficial preludium to singing. However, its effect on voice function, particularly with respect to choral singing, has not yet been systematically analysed. We recorded a total of 16 members of an amateur choir before and after vocal warm-up. The ensemble sang two versions of a messa di voce on the vowel /a/ with differing distributions of pitches: one including and the other excluding tones in the passaggio regions of the soprano, tenor and bass voices. Two types of microphones were used (i) directional microphones fastened by sell taped to each singer’s nose; and (ii) an omidirectional microphone placed in front of the ensemble. The recordings made with the directional microphones were analyzed using the Praat software, so that perturbation measures (i.e. Jitter, Shimmer and Harmonics-to-noise ratio (HNR)) of the individual voices could be analysed and compared between the two conditions (i.e. before and after warm-up). The recordings made with the omnidirectional microphone of the ensemble were analysed using the long-term-average spectrum (LTAS) tool of the SoundSwell workstation program and compared between conditions. A statistically significant effect of the warm-up was found on perturbation measures in the sequence that included passaggio tones. i.e., in the vocally more demanding task. The LTAS analysis of the same vocal task suggested that formant frequencies tended to be somewhat lower after the warm-up, presumably reflecting a general trend to a lower larynx position and hence to more relaxed phonation after warm-up. The results thus support the assumption that the vocal warm-up had a beneficial effect on the choristers’ voices individually and on the choral sound.
Description: Mestrado em Música - Direcção Coral
URI: http://hdl.handle.net/10773/9393
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertação.pdf2 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.