Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/8976
Title: | As sonatas e sonatinas para piano solo de Fernando Lopes-Graça |
Author: | Bastos, Patrícia Carla Ferraria Lopes |
Advisor: | Harper, Nancy Lee |
Keywords: | Música Música para piano Sonatas Análise musical |
Defense Date: | 2007 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Neste projecto abordamos o estudo das sonatas e das sonatinas para piano
solo de Fernando Lopes-Graça na teoria e na prática. É o próprio compositor
quem nos indica o caminho para uma melhor compreensão da sua arte: a
linguagem dos sons. Tenta-se fundir o conhecimento adquirido por meio da
investigação com a interpretação pianística, numa prédica semelhante à
Interpretação Histórica (‘Performance Practice’). Na Primeira Parte (theoria)
expõem-se dados factuais com uma introdução à vida e obra deste artista
português, a sua relação com o piano e o conceito de forma no processo
criativo. Na Segunda Parte (poiesis), a análise das sonatas e das sonatinas é
feita aplicando diferentes perspectivas para uma melhor dilucidação de cada
obra. A Terceira Parte (praxis) inclui as diversas actividades exercidas ao
longo deste trabalho, nomeadamente conferências e concertos, a edição
revista das seis sonatas e duas sonatinas (com base no estudo analítico das
obras), publicada pela Universidade de Aveiro, e um CD-ROM, com os
quadros descritivos, gráficos, imagens dos originais manuscritos e gravações
áudio interpretadas por Patrícia Lopes Bastos. In this project, we undertake the study of the sonatas and sonatinas for piano solo by Fernando Lopes-Graça in theory and practice. It is the composer himself who indicates the way to better understand his art: the language of sound. We try to blend the knowledge obtained through investigation with performance practice. In Part-I (theoria) we expose factual data with an introduction to the life and work of this Portuguese artist, his relation to the piano and the concept of form in the creative process. In Part-II (poiesis), the analysis of the sonatas and sonatinas is made applying different perspectives for a better dilucidation of each piece. Part-III (praxis) includes the different activities developed along this work, namely conferences and concerts, the reviewed edition of the six sonatas and two sonatinas (based on the analytical study of these pieces), published by the Universidade de Aveiro, and a CDROM, with the descriptive charts, graphics, images of the original manuscripts, and audio recordings performed by Patrícia Lopes Bastos. |
Description: | Doutoramento em Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/8976 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
209552.pdf | 5.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.