Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/8810
Title: | Impression management e o desempenho organizacional: o caso português |
Author: | Borges, Maria de Fátima Ribeiro |
Advisor: | Azevedo, Graça Maria do Carmo Oliveira, Jonas da Silva |
Keywords: | Gestão de empresas Psicologia social Empresas - Estudos de caso - Portugal |
Defense Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O estudo pretende avaliar o impacte do desempenho organizacional na
adopção de estratégias de impression management. O estudo apresenta uma
análise de conteúdo de 45 cartas do Presidente do Conselho de
Administração, contidas nos relatórios e contas anuais de 2010, das empresas
Portuguesas não financeiras. Os resultados indicam que o desempenho
organizacional não influencia a adoção de estratégias de impression
management.
Consistente com a teoria psicológica social de impression management, as
empresas de maior dimensão tendem a apresentar uma imagem corporativa
mais favorecida, contudo consistente com a restante informação contida no
relatório e contas anual. Estas empresas apresentam um maior nível de
verbosidade, consistente com o argumento da racionalidade retrospetiva. This study assesses the influence of performance in the adoption of impression management strategies. The study conducts a content analysis of a sample of 45 chairman’s statements, included in the annual reports for 2010 Portuguese companies in the non-finance sector. Findings indicate that performance does not explain impression management. Consistent with social psychology theory of impression management, larger companies present a favourable image of the firm, however consistent with an overall reading of the annual report. These companies are more verbose, consistent with the retrospective sense-making argument. |
Description: | Mestrado em Contabilidade - Auditoria |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/8810 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado ISCA-UA - Dissertações de mestrado |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.