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http://hdl.handle.net/10773/8417
Title: | Impact of academic exposure on health status of university students |
Other Titles: | Impacto da exposição académica no estado de saúde de estudantes universitários |
Author: | Brandao, Maria Piedade Pimentel, Francisco Luis Cardoso, Margarida Fonseca |
Keywords: | Students. Universities Health Status Life Style Risk Factors Socioeconomic Factors Longitudinal Studies Portugal Estudantes Universidades Nível de Saúde Estilo de Vida Fatores de Risco Fatores Socioeconômicos Estudos Longitudinais |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de São Paulo |
Abstract: | OBJECTIVE: To assess the impact of academic life on health status of university students. METHODS: Longitudinal study including 154 undergraduate students from the Universidade de Aveiro, Portugal, with at least two years of follow-up observations. Sociodemographic and behavioral characteristics were collected using questionnaires. Students' weight, height, blood pressure, serum glucose, serum lipids and serum homocysteine levels were measured. Regression analysis was performed using linear mixed-effect models, allowing for random effects at the participant level. RESULTS: A higher rate of dyslipidemia (44.0% vs. 28.6%), overweight (16.3% vs. 12.5%) and smoking (19.3% vs. 0.0%) was found among students exposed to the academic life when compared to freshmen. Physical inactivity was about 80%. Total cholesterol, high density lipoprotein-cholesterol (HDL-C), triglycerides, systolic blood pressure, and physical activity levels were significantly associated with gender (p<0.001). Academic exposure was associated with increased low density lipoprotein-cholesterol (LDL-C) levels (about 1.12 times), and marginally with total cholesterol levels (p=0.041). CONCLUSIONS: High education level does not seem to have a protective effect favoring a healthier lifestyle and being enrolled in health-related areas does not seem either to positively affect students' behaviors. Increased risk factors for non-transmissible diseases in university students raise concerns about their well-being. These results should support the implementation of health promotion and prevention programs at universities. OBJETIVO: Avaliar a influência da vida académica na saúde de estudantes universitários. MÉTODOS: Estudo longitudinal envolvendo 154 estudantes de graduação da Universidade de Aveiro, Portugal, por pelo menos dois anos de acompanhamento. Características sociodemográfi cas e comportamentais foram recordados, por meio de questionários. Foram medidos peso, altura,pressão arterial, glicemia, perfil lipídico e os níveis séricos de homocisteína dos alunos. Foi realizada análise de regressão com modelos lineares mistos considerando as medidas repetidas de cada sujeito. RESULTADOS: Estudantes expostos à vida académica, quando comparados àqueles de ingresso recente à universidade apresentaram proporção mais elevada de dislipidemia (44,0% versus 28,6%), sobrepeso (16,3% versus 12,5%) e tabagismo (19,3% versus 0,0%). No geral, foi observada alta proporção de sedentarismo (cerca de 80%). O colesterol total, lipoproteína de alta densidade, triglicérides, pressão arterial sistólica e níveis de atividade física apresentaram associação signifi cativa com o género (p < 0,001). A exposição académica apresentou-se associada com o aumento dos níveis das lipoproteínas de baixa densidade (cerca de 1,12 vezes), e marginalmente com os níveis de colesterol total (p = 0,041). CONCLUSÕES: Nem o alto nível de instrução parece ter papel protetor na adoção de estilo de vida saudável, tampouco o envolvimento com áreas de saúde muda o comportamento dos estudantes. Altas proporções de fatores de risco para doenças não-transmissíveis em jovens universitários podem afetar seu bem-estar. Os resultados podem servir de apoio às universidades no desenvolvimento de programas de prevenção e promoção da saúde. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/8417 |
DOI: | 10.1590/S0034-89102011000100006 10.1590/S0034-89102011000100006 |
ISSN: | 0034-8910 |
Appears in Collections: | ESSUA - Artigos |
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