Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/8289
Title: | BIBLON: plataforma de incentivo a leitura literária para crianças |
Other Titles: | BIBLON: platform to incentive literary reading to children |
Author: | Furtado, Cassia Cordeiro Silva, Lídia de Jesus Oliveira Loureiro da |
Keywords: | Leitura Escrita Redes sociais Literatura infantil Biblon |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | USP - Universidade de São Paulo |
Abstract: | Com o avanço vertiginoso das TIC, e ultimamente com a web 2.0, presencia-se um novo fenômeno com relação
à leitura e a literatura, têm-se uma nova geração de leitores-escritores, com características e necessidades
contemporâneas e as instituições educacionais, em especial a biblioteca, devem repensar suas estratégias na
formação de leitores na Sociedade da Informação. O presente artigo descreve pesquisa sobre a biblioteca escolar
e o uso dos social media (redes sociais), no incentivo à prática da leitura-escrita, tendo como objetivo principal
propor um modelo de construção de rede social de leitores e escritores, para a comunidade escolar do 1º ciclo do
ensino básico. Na fase empírica está sendo trabalhada a plataforma Biblon, pela comunidade do Agrupamento
das Escolas de Aveiro, Portugal. Como resultado espera-se melhorar a qualidade e motivação para leituraescrita;
ampliar a presença de conteúdos na língua portuguesa no ambiente da web; potencializar o uso do
computador Magalhães; contribuir para integração das TIC com as bibliotecas escolares, nas atividades com a
literatura infantil e oportunizar espaço para criação e interação em torno do texto literário. With the breathtaking advance of TIC, and ultimately with web 2.0, there is very new phenomenon in relation to reading and literature, have a new generation of readers-writers, with features and contemporary needs and educational institutions, especially the library, must rethink their strategies in training readers in the Information Society. This paper describes research on the school library and the use of social media (social networking), in encouraging the practice of reading, writing, having as main objective to propose a model for constructing social network of readers and writers for the school community 1st cycle of basic education. In the empirical phase is being worked the platform Biblon, the community of the Agrupamento de Escolas de Aveiro, Portugal. As result it is expected to improve the quality and motivation for read-write, expand the presence of content in Portuguese in the web environment, enhance use computer Magalhães; contribute to the integration of TIC in school libraries, activities with child literature and creating an space of creation and interaction around the literary text. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/8289 |
ISSN: | 2178-2075 |
Publisher Version: | http://hdl.handle.net/10760/15958 http://revistas.ffclrp.usp.br/incid/article/view/48/pdf |
Appears in Collections: | DigiMedia - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2011_Biblon_Cassia_Lidia.pdf | Cassia_Lidia_Biblon_2011 | 152.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.