DSpace
 
  Repositório Institucional da Universidade de Aveiro > Departamento de Comunicação e Arte > CETAC.MEDIA: Centro de Estudos das Tecnologias e Ciências da Comunicação > cetac.media - Artigos >
 Mediação de processos de busca e uso de fontes de informação em ambiente de eLearning
Please use this identifier to cite or link to this item http://hdl.handle.net/10773/5632

title: Mediação de processos de busca e uso de fontes de informação em ambiente de eLearning
other titles: Measuring search processes and use of information sources into e-Learning environments
authors: Barbosa, Jamille Cabral Pereira
Ramos, Fernando M. S.
keywords: eLearning
Comunicação
Informação
Acesso à informação
Recursos eletrônicos de informação
issue date: 2008
publisher: Universidade Federal da Bahia
abstract: A incorporação das plataformas de eLearning no ensino universitário tem servido como objecto de estudo de inúmeras pesquisas científicas que se dedicam ao entendimento dos seus reflexos na comunidade docente e discente, e procuram analisar como os serviços de apoio oferecidos a essa comunidade estão adaptando-se ao novo cenário de ensino-aprendizagem. Especificamente no seguimento dos estudos voltados para os serviços de informação/documentação busca-se compreender em que medida as soluções encontradas satisfazem as necessidades e expectativas informacionais de seus utilizadores, tendo em conta as implicações geradas pela nova prática de ensino e as potencialidades oferecidas pelas tecnologias de informação e comunicação disponíveis. Este artigo apresenta os resultados parciais de um projecto de investigação que procura compreender de que forma as Tecnologias de Informação e Comunicação podem contribuir para melhorar as práticas comuns relacionadas com o uso dos recursos de informação on-line por utilizadores de plataformas de eLearning. Mais especificamente, busca-se (1) identificar o tipo de integração que faz sentido existir entre os serviços de informação e as plataformas de eLearning; (2) propor o modelo conceptual de uma ferramenta, a ser integrada nas plataformas de eLearning, que permita o uso simultâneo e assistido de diferentes recursos de informação, de forma coerente no processo de aprendizagem suportado pelas plataformas de eLearning; e (3) desenvolver e testar um protótipo baseado no modelo conceptual formulado, que permita validar os principais aspectos conceptuais do modelo.

The incorporation of e-Learning platforms at university level has been the object of study for several scientific researches which focus on understanding its effects over teaching and learning environments, trying to analyze how this kind of support is being adapted to a new kind of teachinglearning setting. Especially in the context of information and documentation services, it is investigated in which terms the solutions found satisfy the information need and expectations of users, taking into account several implications brought up by this new teaching practice, as well as the new potentialities offered by information and communication technologies available. This paper presents partial results of an investigation project which has the purpose to understand how information and communication technologies can contribute for the improvement of usual practices related to the use of on-line information resources by users of e-Learning platforms; and more specifically (1) identify which kind of integration would be meaningful for information services and e-Learning platforms; (2) propose a tool conceptual model to be integrated into e-Learning platforms which may provide the simultaneous and assisted use of different kinds of information in a coherent way during the learning process supported by e-Learning platforms; and (3) develop and test a prototype based on the conceptual model formulated which may allow to validate the main conceptual aspects of this model. setting. Especially in the context of information and documentation services, it is investigated in which terms the solutions found satisfy the information need and expectations of users, taking into account several implications brought up by this new teaching practice, as well as the new potentialities offered by information and communication technologies available. This paper presents partial results of an investigation project which has the purpose to understand how information and communication technologies can contribute for the improvement of usual practices related to the use of on-line information resources by users of e-Learning platforms; and more specifically (1) identify which kind of integration would be meaningful for information services and e-Learning platforms; (2) propose a tool conceptual model to be integrated into e-Learning platforms which may provide the simultaneous and assisted use of different kinds of information in a coherent way during the learning process supported by e-Learning platforms; and (3) develop and test a prototype based on the conceptual model formulated which may allow to validate the main conceptual aspects of this model.
URI: http://hdl.handle.net/10773/5632
ISSN: 1980-6620
publisher version/DOI: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/rfaced/article/view/2985/2389
source: Revista da FACED
appears in collectionscetac.media - Artigos

files in this item

file description sizeformat
2985-7691-2-PB.pdf664.79 kBAdobe PDFview/open
statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! RCAAP OpenAIRE DeGóis
ria-repositorio@ua.pt - Copyright ©   Universidade de Aveiro - RIA Statistics - Powered by MIT's DSpace software, Version 1.6.2