Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/4771
Title: | Impacte de um plano curricular no âmbito de educação alimentar |
Author: | Cardoso, Ana Maria Batista Monteiro |
Advisor: | Marques, Luís Manuel Ferreira Gonçalves, Fernando |
Keywords: | Gestão curricular Planeamento dos currículos Educação para a saúde Educação alimentar Ensino básico |
Defense Date: | 2006 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A alimentação é um factor importante a considerar no desenvolvimento integral
e harmonioso dos adolescentes, e como tal tem repercussão no seu estado de
saúde e no seu rendimento escolar.
O objectivo deste estudo é avaliar o impacte de um plano de intervenção
curricular, no âmbito de educação alimentar, no padrão alimentar qualitativo
das refeições, em dois grupos de alunos, o grupo controlo e o experimental.
A metodologia utilizada foi o método quasi-experimental. Um questionário
alimentar às 24 horas anteriores foi aplicado a dois grupos de alunos, o grupo
experimental e o grupo controlo, para avaliar o consumo alimentar qualitativo
nas 24 horas anteriores (recolha da dieta de vinte e quatro horas), num
momento inicial e final. Com base nos dados obtidos no momento inicial, por
meio do questionário, numa gestão flexível e contextualizada do currículo
nacional, adaptado às necessidades e interesses dos alunos, foi concebido um
plano de intervenção curricular em educação alimentar.
O questionário foi aplicado aos grupos de alunos, antes e depois da
implementação do plano de intervenção em educação alimentar ao grupo
experimental, com o objectivo de verificar, através da utilização de testes
estatísticos de inferência, se aquele plano causa diferenças no padrão
qualitativo alimentar.
Os dados recolhidos indicam que, nos alunos do grupo experimental, o padrão
alimentar qualitativo do almoço é mais elevado após a implementação do
plano de intervenção curricular de educação alimentar.
Assim, os resultados deste estudo sugerem que o plano de intervenção
curricular de educação alimentar teve impacto no padrão alimentar qualitativo
do almoço. A healthy diet is an important factor when considering the full development and well being of teenagers because of its repercussion on their health and school achievements. The main aim of the present study is to evaluate the impact of a nutritional education program on the qualitative eating patterns considering two groups of students, experimental and control. The methodology used was the method quasi-experimental. A questionnaire was given to the two groups, the experimental and the control one, to evaluate the food taken during the previous 24 hours. One questionnaire was answered in the beginning and another at the final moment. Based on the data gathered through the initial questionnaire and the flexible management of the curriculum as well as having in mind the needs and interests of the students, it was possible to develop a suitable nutritional education program. The questionnaire was given to the two groups of students, before and after the implementation of a nutritional education program. In the experimental group, there was the purpose of verifying, using tests of inferential statistics, if there were differences in the qualitative eating patterns before and after the implementation of that program. The data gathered revealed, in the students of the experimental group that the eating patterns of lunch were better after, than before the implementation of the nutritional education program. Thus the results of this study suggest that the nutritional education program had impact on the qualitative eating patterns at lunch time. |
Description: | Mestrado em Gestão Curricular |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/4771 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2007001221.pdf | 1.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.