Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/4741
Title: | Violência na escola : a actuação dos auxiliares de acção educativa |
Author: | Almeida, António José Cachide de |
Advisor: | Martins, António Maria |
Keywords: | Administração escolar Organização escolar Comportamento dos alunos Agressividade Violência nas escolas |
Defense Date: | 2007 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O processo de socialização que permite ao indivíduo integrar a sociedade e
nela desempenhar determinado tipo de papéis, decorre ao longo da vida. É um
processo inacabado porque o sujeito se confronta, quotidianamente, com a
necessidade de se adaptar a novos papéis. A escola, enquanto agente de
socialização, reveste-se de grande importância neste processo ao proporcionar
às crianças competências fundamentais e adequadas às exigências do
mercado de trabalho. É também dentro desta instituição, através de um
conjunto de interacções diversificadas, entre pares e com adultos, que a
criança constrói a sua própria autonomia. Através da síntese entre as suas
capacidades naturais e as experiências adquiridas nas interacções quotidianas,
a criança vai adquirindo consciência do “eu”. Os recreios constituem um espaço
privilegiado destas interacções. É também neste espaço que ganham relevo os
comportamentos de violência que se desenvolvem em contexto escolar e que
tem motivado grande preocupação nos actores que interagem na mesoorganização
escolar. Neste palco de interacções ganha preponderância a
actuação que os Auxiliares de Acção Educativa podem desenvolver na
supervisão do recreio, de forma a prevenir a ocorrência de comportamentos
desviantes.
Ao contrário da generalidade das investigações que têm centrado a análise dos
fenómenos mesossociais nas interacções que ocorrem entre professores e
alunos dentro da sala de aula, optámos por direccionar a nossa lente para os
comportamentos que acontecem no recreio, com incidência para a acção
exercida pelos Auxiliares de Acção Educativa na prevenção da violência.
Do ponto de vista metodológico trata-se de um estudo de caso de natureza
qualitativa, em que a observação, as entrevistas e a pesquisa documental
constituíram as técnicas de recolha de dados privilegiadas para a concretização
da investigação. The socialization process, which allows the individual to be part of the society and in it play different types of roles, takes place throughout life. It is, therefore, an endless process because the individual confronts himself on a daily basis with the need to adapt to new roles. School, as a socialization agent, is of extreme importance in this process, since it provides children with the fundamental and adequate skills for the work emergent market. It is also within this institution, throughout a series of different interactions, between students and adults, that a child builds its own autonomy. Throughout the synthesis between their natural capacities and the experiences acquired in the daily interactions, the child gradually acquires its perceptions of its identity. The schoolyards are a privileged space for those interactions. It is also in this space that the violent behaviors assume a certain importance in the school context and have motivated great preoccupation in the subjects that interact in the organization itself. In this stage of interactions, the role that is played by the members of the school staff gains considerable importance, especially as far as supervision of students is concerned and in the prevention of the occurrence of deviant behaviors. Contrary to most investigations that have centered their attention on the relationships that take place between teachers and students inside the classroom, we have decide to focus our attention in the behaviors that take place in the school yard, with special attention on how the school staff interevene in relation to the prevention of violence. As far as the methodological perspective is concerned, this is intended to be a qualitative study, in which the observations, the interviews and the documental analysis have been chosen as the techniques to collect the required information to accomplish the investigation. |
Description: | Mestrado em Análise Social e Administração da Educação |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/4741 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2007001233.pdf | 758.84 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.