Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/3693
Title: | B-Learning: implementação numa escola e sua avaliação |
Author: | Caiado, Ana Maria da Rocha Ferreira |
Advisor: | Martins, António Maria |
Keywords: | Administração do ensino Ensino multimédia: Ensino básico: Aveiro B-learning Avaliação da educação |
Defense Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Este trabalho de investigação teve como objectivo estudar e avaliar a
implementação da metodologia b-Learning (blended-Learning), isto é,
presencial e à distância, numa escola dos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico.
Neste âmbito, pretendeu-se verificar o grau de envolvimento da escola na
implementação desta metodologia de ensino a nível do órgão de gestão, dos
docentes e dos alunos. Com este trabalho quis-se ainda avaliar o grau de
satisfação dos agentes educativos relativamente a vários aspectos aliados à
implementação da metodologia b-Learning.
Tratando-se de um trabalho de Investigação-Acção, esta investigação foi
suportada por uma revisão da literatura em que se abordaram áreas
fundamentais, tais como o ensino à distância, o e-learning e o b-learning. Foi
também devidamente fundamentada a opção por este tipo de investigação.
Os resultados finais mostram que, de uma forma geral, a implementação desta
metodologia de ensino teve sucesso, uma vez que os agentes educativos
aderiram facilmente à sua aplicação/ exploração e consideraram proveitosos
os benefícios da sua utilização para o processo ensino-aprendizagem. The purpose of this research essay was to study and assess the implementation of the b-Learning (blended-learning) methodology, that is, combining both face-to-face instruction and computer mediated learning, in a basic (middle) school. With this context, we tried to check how much the school was involved in this methodology implementation regarding to the directive board, the teachers and the students. Furthermore, we also wanted to evaluate the level of fulfillment of the instructive staff as far as the whole context of this b-Learning methodology is concerned. As is it a fully research and on-site testing essay, this work was supported by a thorough reading of the various literature about several topics, such as the distance learning, the e-Learning and the b-Learning. The option of this type of study was also conveniently supported on evidence. The final results show that, in a general way, the implementation of this teaching or pedagogic methodology was successful, thus the teaching staff got easily involved in its real settlement and development. The usage benefits of this system to the teaching and learning process were widely considered very important. |
Description: | Mestrado em Ciências da Educação - Administração e Políticas Educativas |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/3693 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
240601.pdf | 2.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.