Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/3511
Title: O recurso a processos criativos na aprendizagem do violoncelo
Author: Moreira, LÍdia Maria Lopes
Advisor: Carvalho, Sara
Keywords: Educação musical
Técnicas musicais
Improvisação (Música)
Interpretação musical
Desenvolvimento da criatividade
Violoncelo
Defense Date: 2010
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: A aula de instrumento partilha de um conjunto de competências gerais comuns às restantes disciplinas musicais, nas quais a utilização de actividades de exploração musical e improvisação está presente de várias formas. Tais actividades podem também revelar vantagens ao nível do desenvolvimento da expressividade e da técnica instrumental. O presente trabalho pretende avaliar os benefícios de dois processos criativos - a exploração musical e a improvisação - no que concerne à aquisição e/ou aperfeiçoamento de competências técnicas em alunos de violoncelo - contribuindo para uma reflexão teórico-prática sobre estratégias de ensino de instrumento, desenvolvimento de competências musicais e sucesso educativo.
Instrument class shares a set of general skills common to the other musical disciplines, in which the use of musical exploration and improvisation is present in various ways. The use of this type of activities in instrumental musical teaching classes could also lead to advantages in the development of technical abilities in instrument playing. This investigation focal point is to evaluate the benefits of two creative processes - musical exploration and improvisation - regarding the acquisition and/or correction of expressive and technical skills on cello students - contributing to a reflection about instrumental teaching strategies, development of musical abilities and educative success.
Description: Mestrado em Música
URI: http://hdl.handle.net/10773/3511
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4349.pdf2.56 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.