Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/3511
Title: | O recurso a processos criativos na aprendizagem do violoncelo |
Author: | Moreira, LÍdia Maria Lopes |
Advisor: | Carvalho, Sara |
Keywords: | Educação musical Técnicas musicais Improvisação (Música) Interpretação musical Desenvolvimento da criatividade Violoncelo |
Defense Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A aula de instrumento partilha de um conjunto de competências gerais comuns
às restantes disciplinas musicais, nas quais a utilização de actividades de
exploração musical e improvisação está presente de várias formas. Tais
actividades podem também revelar vantagens ao nível do desenvolvimento da
expressividade e da técnica instrumental. O presente trabalho pretende avaliar
os benefícios de dois processos criativos - a exploração musical e a
improvisação - no que concerne à aquisição e/ou aperfeiçoamento de
competências técnicas em alunos de violoncelo - contribuindo para uma
reflexão teórico-prática sobre estratégias de ensino de instrumento,
desenvolvimento de competências musicais e sucesso educativo. Instrument class shares a set of general skills common to the other musical disciplines, in which the use of musical exploration and improvisation is present in various ways. The use of this type of activities in instrumental musical teaching classes could also lead to advantages in the development of technical abilities in instrument playing. This investigation focal point is to evaluate the benefits of two creative processes - musical exploration and improvisation - regarding the acquisition and/or correction of expressive and technical skills on cello students - contributing to a reflection about instrumental teaching strategies, development of musical abilities and educative success. |
Description: | Mestrado em Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/3511 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.