Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/2824
Title: Fairy tales, or unfair tails?! : breaking the glass slipper and the need for modern retelings
Author: Salgado, Dora Isabel Toscano Ferreira
Advisor: Seabra, Maria Aline Salgueiro
Keywords: Estudos ingleses
Contos de fadas
Literatura infantil
Literatura
Realidade
Defense Date: 2008
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Cinderella was told a whole pea pot full of lies in those days… about Prince Charming and living happily ever after. ~ Thelly Reahm Cinderella é um dos contos de fadas mais célebres de todos os tempos. Mas, até que ponto é que esta personagem é tratada com justiça na terra do muito muito longe?... E quão longe da verdade estão os valores exercidos por estes habitantes sonhadores? O objectivo deste estudo é examinar os retratos injustos realçados no reino do mundo encantado, nomeadamente no tão conhecido conto do sapato perdido – Cinderella. Ao incorporar componentes literárias e práticas, este estudo não só alerta pais e educadores para mensagens prejudiciais presentes neste tipo de contos, como também reforça a necessidade de existência de versões contemporâneas que permitam que esta forma de arte popular permaneça e continue a encantar as crianças, eliminando, ao mesmo tempo, as mensagens injustas que no fundo propaga. ABSTRACT: Cinderella was told a whole pea pot full of lies in those days… about Prince Charming and living happily ever after. ~ Thelly Reahm Cinderella is one of the most renowned fairy tales of all time, but exactly how fair is this maiden portrayed in the land of far away?!…and how far away from the truth are the morals really conveyed by these dreamlike inhabitants? The purpose of this study is to examine the unfair portrayals depicted in the fairy tale realm, especially in the tale of the glass slipper. By incorporating literary and practical components not only does it forewarn parents and educators of the harmful messages it delivers to children, but also highlights the need for contemporary rewritings that allow for this popular art form to thrive and enchant children, while eliminating the unfair messages it ultimately propagates.
Description: Mestrado em Estudos Ingleses
URI: http://hdl.handle.net/10773/2824
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DLC - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
2009001257.pdf997.19 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.