Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/22625
Title: | Gestão Curricular no 1º Ciclo do Ensino Básico: discursos e práticas |
Author: | Dinis, Raquel José de Jesus Vigário |
Advisor: | Roldão, Maria do Céu Neves |
Keywords: | Práticas educativas Gestão curricular Desenvolvimento dos currículos - Ensino básico 1º ciclo |
Defense Date: | 2002 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente estudo incide na temática da Gestão Curricular no 1º Ciclo do Ensino Básico.
Visa contribuir para a clarificação do conceito emergente de Gestão Curricular Centrada na
Escola, no contexto do 1º Ciclo, procurando aprofundar o mesmo conceito no caso
particular da monodocência.
A ênfase é colocada na análise e compreensão da gestão curricular, na sua complexidade
e configuração específica, tal como é concebida e estruturada, em situação, pela
exploração dos discursos e das práticas dos professores.
Participaram neste estudo seis docentes do 1º Ciclo do Ensino Básico da Região
Autónoma dos Açores. Para tal, foram adoptados procedimentos distintos mas
complementares: a realização de entrevistas semi-estruturadas, análise de documentos
orientadores das práticas (Projecto Educativo e Plano de Actividades), e a realização de
observações directas, semi-estruturadas.
A abordagem consubstanciou-se na identificação das concepções que informam as
práticas e na análise das práticas propriamente ditas, no sentido de identificar, nas
concretizações em situação, o modo como as dimensões identificadas ao nível do discurso
se operacionalizam, qual o significado que traduzem no que respeita ao conceito de gestão
curricular e ao conceito de profissionalidade docente.
Os dados recolhidos foram tratados através de análise de conteúdo, no intento de
descortinar os aspectos relevantes acerca das concepções e das concretizações em
situação.
Os resultados encontrados possibilitam um conhecimento mais concreto das relações e
cruzamentos das racionalidades subjacentes às concepções expressas nos discursos dos
docentes e ao protagonismo destes nas práticas de gestão curricular. São identificados,
nos discursos e nas práticas dos docentes participantes neste estudo, aspectos que
indiciam a predominância de uma orientação pela racionalidade técnica, marcada por
concepções de homogeneidade e ‘naturalização’ das dinâmicas desenvolvidas no conforto
dos instrumentos orientadores formalmente legitimados, no contexto de uma
profissionalidade marcada por um ‘poder’ restrito e um ‘saber’ sobretudo técnico,
condicionados por uma ‘função’ concebida de forma pouco autónoma e por um nível
elementar de ‘reflexividade’. The present study intends to approach the subject of Curriculum Management in Elementary School. It aims at contributing to the clarification of the emergent theory of School Based Curriculum Management, in an attempt to better understand it in the peculiar context of one teacher per class. The emphasis is placed on the analysis and understanding of the complexity and specific design of curriculum management, as it is conceived and structured in teaching situations through the exploration of teachers’ speeches and practices. Six elementary teachers from Azores participated in this study. To obtain the data, different, but complementary, procedures were developed: semi-structured interviews, document analysis (such as Educational Projects and General Plan of School Activities), and semistructured observations. This approach allowed us to identify, on one hand, the conceptions that support practices and, on the other hand, to analyze practices themselves. Our purpose is to study how the dimensions identified in teachers’ speech works out in class and how their oral performances relate to (1) the concepts of curriculum management and (2) the issues on teachers’ professionalism. The research method chosen was the “content analysis”. It allowed us to find out relevant aspects concerning the teachers’ conceptions and their accomplishments in context, as well as to know better the conceptions hidden in the teachers’ oral performances, during the interviews, and their real role in the curriculum management. According to the collected data, we might say that teachers act predominantly based on a technical rationality orientation, stressed by homogeneity conceptions of students and learning, and “naturalyzed” dynamics, legitimized by normativity of official documents. We also concluded that their sense of teaching profession reflects the sense of a limited power for decision, the perception of professional knowledge as assimilated to technical and routine skils and a lack of autonomy and of reflexive thinking. |
Description: | Mestrado em Gestão Curricular |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/22625 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
266.pdf | 1.63 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.