Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/17882
Title: The collaborative process from the performer’s perspective: a case study of non-guitarist composers
Other Titles: O processo colaborativo na perspectiva do performer: um estudo de caso com compositores não violonistas
Author: Vieira, Márlou Peruzzolo
Advisor: Carvalho, Helena Paula Marinho Silva de
Keywords: Interpretação musical
Guitarra
Composição musical
Defense Date: 2017
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Nesta tese discute-se a interação entre compositor e performer a partir de um processo colaborativo para a criação de obras musicais para violão solo. O objetivo é categorizar e caracterizar os estágios relevantes de um processo colaborativo, demonstrando e discutindo a adaptação das peças comissionadas, bem como analisando o processo criativo. Apesar de o campo de pesquisa (colaboração compositor-performer) já ter sido alvo de atenção recente, esta pesquisa segue por um viés pouco explorado: processos de colaboração entre compositor e performer em que o compositor não toca o instrumento para o qual está escrevendo. Portanto, o foco principal da discussão situa-se na problemática da composição para violão por compositores não violonistas em colaboração com violonistas. A primeira parte desta pesquisa consistiu em um estágio exploratório em que um estudo do processo colaborativo de compositores brasileiros não violonistas – ainda atuantes e com obras para violão publicadas – que foram assessorados por um ou mais violonistas. Os dados obtidos através da análise das entrevistas serviram de guia para a segunda parte desta pesquisa, que consiste em um estudo de caso de base fenomenológica para a criação de três novas obras para violão solo, discorrendo sobre a colaboração entre o autor desta tese e o compositor Samuel Peruzzolo-Vieira.
This thesis discusses the interaction between composer and performer in the context of collaborative processes involving the creation of musical works for solo guitar. The aim is to categorise and characterise the relevant stages of a collaborative process, demonstrating and discussing the adaptation of the commissioned pieces, and analysing the creative results. Although the research field (composer-performer collaboration) has been the subject of recent attention, this research approaches a rarely explored perspective: the collaborative process between composers and performers in which composers do not play the instrument they are composing for. Therefore, the main focus lies in the problematic of composition for guitar by a non-guitarist composer interacting with a guitarist. The first section of this research consisted of an exploratory stage which analysed the collaborative processes of non-guitarist composers from Brazil – active composers with published guitar works – who were advised by one or more guitarists. All data obtained from the analysis of the interviews was used to guide the second part of this research, which addressed a case study based on a phenomenological approach: three new works for guitar were created in order to discuss the collaboration between the author of this thesis and the composer Samuel Peruzzolo-Vieira.
Description: Doutoramento em Música
URI: http://hdl.handle.net/10773/17882
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESEMarlouPeruzzoloVieira.pdf24.15 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.