Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/17664
Title: Explorando a construção de identidades nas interações entre professor e aluno na aula de língua estrangeira: reflexões para a prática didática
Author: Ferroni, Roberta
Araújo e Sá, Maria Helena
Keywords: Atos de identidade
Interação
Formação
Issue Date: 2016
Publisher: Universidade de Brasília
Abstract: O presente artigo propõe-se obter informações sobre o estilo pedagógico de um professor em formação a partir do estudo dos atos de identidade, com os quais os falantes, nas trocas comunicativas, revelam sua identidade e o papel social que almejam alcançar e que são produzidos pelos aprendizes de italiano língua estrangeira na aula de língua. Como referência teórica e metodológica, adotaremos uma abordagem interessada na observação do funcionamento interacional como espaço de mobilização e de construção das competências de linguagem em situações pedagógicas. A análise, realizada com base em macrounidade chamadas passos pedagógico-didáticos, nos permitiu identificar algumas necessidades do professor quanto aos aspectos que ele é capaz ou não de explorar em sala de aula e a consequente construção de planos globais de formação.
This article studies acts of identity – the linguistic comments with which speakers, in communicative exchanges, reveal their identity and the social role they wish to play – produced in interactions between the teacher and the student, by learners whose mother tongue is typologically similar to the foreign language they are learning. The analysis of the identity roles performed by learners in foreign language classrooms, in relation to the pedagogical approaches, allow us to identify some necessary characteristics of the teacher as to the aspects they are able or unable to explore in the classroom and the consequent construction of global teacher education plans. As the theoretical and methodological framework, we will follow an approach based on references extracted from studies covering the training of foreign language teachers.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/17664
ISSN: 2237-0951
Publisher Version: http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/19146
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ferroni_AraujoSa_2016.pdf382.34 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.