Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/17260
Title: Educação física e socialização: interações na transição escolar de crianças com 6-7 anos
Other Titles: Physical Education and socialization. Interactions in the transition from school children 6-7 years
Educación Física y socialización. Interacciones en la transición escolar de los niños de 6-7 años
Author: Couto, Daniela
Batista, Tânia
Neves, Rui
Keywords: Crianças
Educação Física
Evolução
Socialização
Issue Date: 2015
Publisher: EFDeportes.com
Abstract: O propósito deste estudo foi compreender como é que a Educação Física pode contribuir para a socialização entre as crianças a frequentar o 1.º ano de escolaridade no 1.º ciclo do ensino básico. A amostra foi constituída por 26 crianças portuguesas, 10 do género feminino e 16 do género masculino, com idades compreendidas entre os seis e os sete anos. Analisámos as crianças, utilizando a adaptação do SAC - Sistema de Acompanhamento das Crianças (Portugal & Laevers, 2010), recorrendo ainda à adaptação do “Esquema de categorização para a avaliação da implicação na escola do 1.º ceb (LBS – L)”, (Santos, n.d), que serviram de suporte para a observação participativa/direta e as videogravações do desempenho das crianças, de acordo com diversos parâmetros. O estudo foi realizado ao longo de sete sessões, caraterizadas por atividades que promoviam e estimulavam a socialização entre as crianças. Através da concretização das atividades planificadas, esperávamos que as crianças se integrassem, com maior facilidade, no grupo e estabelecessem relações positivas. Os resultados evidenciados a partir da observação comprovam a evolução do desempenho das crianças ao longo das atividades, evidenciando-se melhores níveis de implicação e bem-estar emocional na maioria das crianças.
The purpose of this study was to understand how physical education can contribute to the socialization among children that are attending the first year of elementary school. The sample consisted of 26 Portuguese children, 10 female and 16 male, aged six to seven. We have analyzed the performance of children by using an adaptation of SAC – Children follow-up system, (Portugal & Laevers, 2010). We also adapted the "categorization scheme to assess the consequences of 1st CEB at school (LBS - L)" (Santos, nd), which served as a support to participatory / direct observation and video recordings of children's performance, according to various parameters. This study occurred during seven sessions. These sessions focused on promoting and stimulating socialization among children. Through the realization of planned activities, we expected that children would be integrated more easily in the group and establish positive relationships. The findings proved that the evolution of the children’s performance over the activities improved the implication and emotional well-being levels in the majority of the children. The results shown from the observation show the evolution of the performance of children during the activities, demonstrating best involvement levels and emotional well-being in most children.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/17260
ISSN: 1514-3465
Publisher Version: http://www.efdeportes.com/efd204/educacao-fisica-e-socializacao-com-6-7-anos.htm
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educação física e socialização.pdf405.85 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.