Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/16551
Title: | Sfilio’s method and the awareness of the violinist’s left hand |
Other Titles: | O método de Sfilio e a sensibilização da mão esquerda do violinista |
Author: | Tramma, Ludovico |
Advisor: | Lloyd, David W. Torres, Ana |
Keywords: | Música Músicos - Lesões Músicos - Postura das mãos Violino Exercício físico - Mãos |
Defense Date: | 25-Nov-2015 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | The position of the body in the act of playing the violin is absolutely
the “most unnatural” (Oddone, 2002). One of the most frequent
problems of violinists and violists is represented by an excess of
pressure from the fingers of the left hand on the fingerboard,
rendering necessary the most efficient use of left hand technique
and thereby optimal management between agonistic and
antagonistic muscles. A literature review of the principal violin
methods between the XVIII and XX centuries comes under
consideration. This review has, in turn revealed a dearth of specific
exercises that would alert the left hand in terms of contraction and
relaxation. Between all the methods considered there is at least one
– written by Francesco Sfilio, an Italian violinist and pedagogue
from the XX century – that contain interesting “mute exercises”
(Esercizi Muti) without the bow, that heighten awareness of the left
hand finger movements. The principal objectives of this thesis are
threefold: to verify whether some of the exercises of Sfilio’s Method
help to improve the self-awareness of tension in the left hand and
consequently diminish it; to furnish an historical/biographic portrait
of Sfilio – excellent performer and pedagogue, largely forgotten
after World War Two; to verify if there is a correlation between
anxiety, by way of psychological tests and muscular tension.
The positive results, obtained during the course of an Experimental
Study, encouraged further studies in this direction, showing that
86% of the participants involved benefited from the application of
Sfilio’s Method. A postura do corpo no ato de tocar o violino é absolutamente o "mais antinatural" (Oddone, 2002). Um dos problemas mais frequentes nos violinistas e os violetistas é a pressão excessiva dos dedos da mão esquerda na escala, sendo necessária, para a otimização da técnica da mesma mão, uma boa gestão entre os músculos agonistas e antagonistas. A revisão da literatura sobre os Métodos de violino redigidos entre o século XVIII e o século XX, e considerados nesta dissertação (Geminiani, Campagnoli, Ferrara, Buya, U.V.I., Curci, Sfilio, Kreutzer, Baillot, Rode, De Beriot, Alard, Galamian, Spohr, Flesch e Ševčík) evidenciou uma carência de exercícios específicos para melhorar a sensibilização dos dedos da mão esquerda em termos de contração e relaxamento. Entre todos os Métodos, apenas um - escrito por Francesco Sfilio, violinista italiano e professor do século XIX - contem interessantes esercizi muti (exercícios mudos/sem arco) para aumentar a consciência dos movimentos dos dedos da mão esquerda. Os objetivos principais desta tese são três: verificar se a aplicação de alguns dos exercícios contidos no Método Sfilio, podem ajudar para melhorar a auto-perceção da tensão da mão esquerda e, consequentemente, diminuir a tensão mesma; realizar uma pesquisa histórica sobre a figura de Sfilio - excelente concertista e didata italiano, esquecido depois da Segunda Guerra Mundial; verificar se houve alguma correlação entre ansiedade - medida através de testes psicológicos - e tensão muscular. Os resultados positivos, obtidos na realização deste Estudo Experimental, encorajam ulteriores pesquisas nesta direção, podendo asserir que o 86% dos participantes envolvidos beneficiaram da aplicação do Método Sfilio. |
Description: | Doutoramento em Música - Performance |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/16551 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.