Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/16546
Title: | Fotografia e corpo diferenciado: a imagem entre R. Barthes e G. Batchen |
Author: | Bártolo, Maria João Baltazar Vasconcelos |
Advisor: | Pombo, Fátima |
Keywords: | Estudos de Arte Fotografia - Representação - Séc. 21 Fotografia - Modernidade Teoria da imagem |
Defense Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A investigação Fotografia e Corpo Diferenciado: A Imagem entre R. Barthes e
G. Batchen, procura compreender as razões para a necessidade crítica e
histórica de regressarmos à fotografia de eventos traumáticos do século XX –
tal como a encontramos na obra de Susan Sontag (2003), Georges Didi-
Huberman (2004, 2009), Susie Linfield (2010), ou Jay Prosser (2012) – e
propõe um reenquadramento do cânone barthesiano da fotografia a partir de
dois momentos. Primeiro, a compreensão da modernidade da fotografia, entre
1840 e 1960, como o período no qual a prática e a teoria da fotografia edificam
o estabelecimento da diferença: relações de contradição ou antinomia entre
dois termos, nomeadamente, negativo versus positivo, ou studium versus
punctum. Segundo, a compreensão do cânone da fotografia enunciado por
Barthes em La Chambre claire (1980), como afirmação da modernidade da
fotografia – o tangível, o ponto de vista, o instante, o detalhe, o punctum –
num momento no qual já se contestava a modernidade. Operando com os
conceitos de studium e de punctum, interessa-nos questionar a possibilidade
de relacionarmos a dor pessoal suscitada pela fotografia num contexto privado
com a dor social gerada pelo nosso confronto com fotografias nas quais vemos
o sofrimento dos outros. Para o desenvolvimento desta investigação, são
trabalhadas, como obras essenciais os cursos de Barthes Le Neutre (1977-
1978) e La Préparation du Roman (1978-1980), La Chambre claire (1980) e as
obras Burning with Desire (1997) e Photography Degree Zero (2009), de
Geoffrey Batchen. Em Burning with Desire, Batchen utiliza a différance de
Jacques Derrida enquanto método mas, como o evidenciamos, o processo de
desconstrução da différance não possibilita a sua estabilidade como método e,
assim, conduz-nos à concepção derridiana da fotografia como
performatividade e fantasmagoria (2010, 2014). O desejo de neutro
barthesiano expressando a vontade de derrotar o paradigma, ou seja, de evitar
a necessidade da exclusão de um dos termos de um confronto dialético,
aproxima-se da différance derridiana embora no âmbito de uma concepção
essencialista da fotografia. O deslocamento discursivo dos protofotógrafos
associa-se ao desejo de neutro. Mas o desejo de neutro é também o desejo do
sujeito perder o medo da imago e, desse modo, disponibilizar o seu olhar para
os outros. O atual regresso crítico da teoria da fotografia a fotografias do
século XX nas quais o ser humano foi alvo de violência significa, então, um
reenquadramento do punctum enquanto dor privada e pessoal para o punctum
enquanto dor social. Photography and the Differentiated Body: The Image between R. Barthes and G. Batches is an examination that seeks to understand the reasons for the critical and historical need to return to the photography of shocking 20thcentury events as is encountered in the work of Susan Sontag (2003), Georges Didi-Huberman (2004, 2009), Susie Linfield (2010), and Jay Prosser (2012). This work also proposes a reframing of the Barthesian canon of photography at two moments. First, understanding the modernity of photography between 1840 and 1960 as the period in which photographic practice and theory shaped and established difference: relations of contradiction and antinomy between two terms, that is, the negative versus positive and studium versus punctum. Second, understanding the photographic canon as introduced by Barthes in La Chambre claire (1980) as the declaration of photography’s modernity – the tangible, viewpoint, instant, detail, punctum – at a time when modernity was being challenged. Using the concepts of studium and punctum, we want to question the possibility of relating personal pain that photography inflicts in a private contest with social pain caused when we are confronted with photographs in which we see the suffering of others. In order to undertake this investigation, we have worked with Barthes’ fundamental courses Le Neutre (1977-1978), La Préparation du Roman (1978-1980) and La Chambre claire (1980), and also Geoffrey Batchen’s Burning with Desire (1997) and Photography Degree Zero (2009). In Burning with Desire, Batchen uses Jaques Derrida’s différance as a method but, as we noted, the process of the deconstruction of différance does not allow its stability as a method, and consequently leads us to the Derridean concept of photography as performative and phantasmagoria (2010, 2014). The desire for the Barthesian Neutral that expresses the desire to defeat the paradigm, that is, to avoid the need to exclude one of the terms of a dialectical confrontation, is similar to the Derridean différance, although within the framework of an essentialist concept of photography. The discursive dislocations of the protophotographers is linked with the desire for the Neutral. However, desire for the Neutral is also desire for the subject to lose their fear of the imago and thus make their gaze available to others. The current critical return of photographic theory to 20th-century photographs in which human beings suffer great violence subsequently means a reframing of the punctum as private and personal pain to the punctum as social pain. |
Description: | Doutoramento em Estudos de Arte |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/16546 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.