Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/15997
Title: | English for tourism : contribution to language use through mobile learning |
Other Titles: | Inglês para turismo : contributo para o uso da língua através de mobile learning |
Author: | Oliveira, Isabel Maria Soares Pinto de |
Advisor: | Roberto, Teresa Costa, Carlos Manuel Martins da |
Keywords: | Linguística Funcionalismo (Linguística) Turismo Educação tecnológica |
Defense Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Tourism is growing and is becoming more competitive. Destinations need to
find elements which demonstrate their uniqueness, the singularity which allows
them to differentiate themselves from others. This struggle for uniqueness
makes economies become more competitive and competition is a central
element in the dynamics of Tourism. Technology is also an added value for
tourism competitiveness, as it allows destinations to become internationalised
and known worldwide.
In this scenario, research has increased as a means to study Tourism trends in
fields such as sociology and marketing. Nevertheless, there are areas in which
there is not much research done and which are fundamental: these are the
areas concerned with identities, communication and interpersonal relations. In
this regard, Linguistics has a major role for different reasons: firstly, it studies
language itself and through it, communication, secondly, language conveys
culture and, thirdly, it is by enriching language users that innovation in Tourism
and in knowledge, as a whole, is made possible. This innovation, on the other
hand, has repercussions in areas such as management, internationalisation
and marketing as well.
It is, therefore, the objective of this thesis to report on how learning experiences
take place in Tourism undergraduate English language classes as well as to
give an account of enhanced results in classes where mobile learning was
adopted. In this way, an alliance between practice and research was
established. This is beneficial for the teaching and learning process because by
establishing links between research based insight and practice, the outcome is
grounded knowledge which helps make solid educational decisions.
This research, therefore, allows to better understand if learners accept working
with mobile technologies in their learning process. Before introducing any
teaching and learning approach, it was necessary to be informed, as well, of
how English for tourism programmes are organised. This thesis also illustrates
through the premises of Systemic Functional Linguistics that language use can
be enhanced by using mobile technology in Tourism undergraduate language
classes. O setor do Turismo está em franco crescimento e é cada vez mais competitivo. Por estes motivos, cada destino precisa de encontrar formas de demonstrar a sua singularidade que lhe permita diferenciar-se dos demais. A necessidade de oferecer características singulares torna as economias mais competitivas e a concorrência é um elemento central na diferenciação. A tecnologia assumese como uma mais-valia para a competitividade no setor turístico, pois permite a internacionalização dos destinos. Neste cenário, a investigação acerca das tendências no setor aumentou em diversas áreas, nomeadamente na Sociologia e no Marketing. No entanto, existem áreas em que não existe ainda muita investigação: tais como a área das identidades, comunicação e relações interpessoais. Neste campo os estudos linguísticos têm um papel importante por diversas razões: em primeiro lugar, estudam a língua em uso, em segundo lugar, a lingua é o veículo que permite o intercâmbio cultural e, por fim, é através do enriquecimento dos seus falantes que é possível inovar no setor do Turismo e no conhecimento como um todo. Esta inovação, por outro lado, tem repercussões em áreas como a gestão, a internacionalização e o Marketing. É, portanto, objetivo desta tese dar a conhecer experiências de uso de língua que ocorrem em aulas de língua Inglesa com alunos de Turismo, assim como mostrar os resultados de reforço de uso de língua em contextos em que a aprendizagem através de dispositivos móveis foi adotada. Para o efeito, desenvolveram-se estratégias que conciliaram a investigação e a prática letiva que foram benéficas para o processo de ensino/aprendizagem uma vez que permitiram tomar decisões educativas fundamentadas na investigação. A presente tese permite compreender melhor se os alunos aceitam trabalhar com tecnologias móveis no processo de aprendizagem. Permite, igualmente, compreender de que forma estão organizados os tópicos dos programas de língua Inglesa em cursos de Turismo. Por fim, esta tese também ilustra através das premissas da Linguística Funcional Sistémica, que o uso da língua pode ser reforçado recorrendo às tecnologias móveis em aulas de língua Inglesa em cursos de Licenciatura em Turismo. |
Description: | Doutoramento em Linguística |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/15997 |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DLC - Teses de doutoramento |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.