Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/15997
Title: English for tourism : contribution to language use through mobile learning
Other Titles: Inglês para turismo : contributo para o uso da língua através de mobile learning
Author: Oliveira, Isabel Maria Soares Pinto de
Advisor: Roberto, Teresa
Costa, Carlos Manuel Martins da
Keywords: Linguística
Funcionalismo (Linguística)
Turismo
Educação tecnológica
Defense Date: 2015
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Tourism is growing and is becoming more competitive. Destinations need to find elements which demonstrate their uniqueness, the singularity which allows them to differentiate themselves from others. This struggle for uniqueness makes economies become more competitive and competition is a central element in the dynamics of Tourism. Technology is also an added value for tourism competitiveness, as it allows destinations to become internationalised and known worldwide. In this scenario, research has increased as a means to study Tourism trends in fields such as sociology and marketing. Nevertheless, there are areas in which there is not much research done and which are fundamental: these are the areas concerned with identities, communication and interpersonal relations. In this regard, Linguistics has a major role for different reasons: firstly, it studies language itself and through it, communication, secondly, language conveys culture and, thirdly, it is by enriching language users that innovation in Tourism and in knowledge, as a whole, is made possible. This innovation, on the other hand, has repercussions in areas such as management, internationalisation and marketing as well. It is, therefore, the objective of this thesis to report on how learning experiences take place in Tourism undergraduate English language classes as well as to give an account of enhanced results in classes where mobile learning was adopted. In this way, an alliance between practice and research was established. This is beneficial for the teaching and learning process because by establishing links between research based insight and practice, the outcome is grounded knowledge which helps make solid educational decisions. This research, therefore, allows to better understand if learners accept working with mobile technologies in their learning process. Before introducing any teaching and learning approach, it was necessary to be informed, as well, of how English for tourism programmes are organised. This thesis also illustrates through the premises of Systemic Functional Linguistics that language use can be enhanced by using mobile technology in Tourism undergraduate language classes.
O setor do Turismo está em franco crescimento e é cada vez mais competitivo. Por estes motivos, cada destino precisa de encontrar formas de demonstrar a sua singularidade que lhe permita diferenciar-se dos demais. A necessidade de oferecer características singulares torna as economias mais competitivas e a concorrência é um elemento central na diferenciação. A tecnologia assumese como uma mais-valia para a competitividade no setor turístico, pois permite a internacionalização dos destinos. Neste cenário, a investigação acerca das tendências no setor aumentou em diversas áreas, nomeadamente na Sociologia e no Marketing. No entanto, existem áreas em que não existe ainda muita investigação: tais como a área das identidades, comunicação e relações interpessoais. Neste campo os estudos linguísticos têm um papel importante por diversas razões: em primeiro lugar, estudam a língua em uso, em segundo lugar, a lingua é o veículo que permite o intercâmbio cultural e, por fim, é através do enriquecimento dos seus falantes que é possível inovar no setor do Turismo e no conhecimento como um todo. Esta inovação, por outro lado, tem repercussões em áreas como a gestão, a internacionalização e o Marketing. É, portanto, objetivo desta tese dar a conhecer experiências de uso de língua que ocorrem em aulas de língua Inglesa com alunos de Turismo, assim como mostrar os resultados de reforço de uso de língua em contextos em que a aprendizagem através de dispositivos móveis foi adotada. Para o efeito, desenvolveram-se estratégias que conciliaram a investigação e a prática letiva que foram benéficas para o processo de ensino/aprendizagem uma vez que permitiram tomar decisões educativas fundamentadas na investigação. A presente tese permite compreender melhor se os alunos aceitam trabalhar com tecnologias móveis no processo de aprendizagem. Permite, igualmente, compreender de que forma estão organizados os tópicos dos programas de língua Inglesa em cursos de Turismo. Por fim, esta tese também ilustra através das premissas da Linguística Funcional Sistémica, que o uso da língua pode ser reforçado recorrendo às tecnologias móveis em aulas de língua Inglesa em cursos de Licenciatura em Turismo.
Description: Doutoramento em Linguística
URI: http://hdl.handle.net/10773/15997
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DLC - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese.pdf8.73 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.