Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/15593
Title: | TVCOMmunity : arquiteturas, avaliação, contextos educativos |
Author: | Branco, Paulo André Reis Duarte |
Advisor: | Barbas, Maria da Costa Potes Franco Barrosos Santa-Clara Moreira, António |
Keywords: | Multimédia em educação Estratégias da aprendizagem Internet Web 2.0 Motivação para a aprendizagem E-learning Avaliação da educação Tecnologias da informação |
Defense Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A Televisão tem tido um contributo na aprendizagem do telespetador desde a
segunda metade do século passado, quer em contextos formais de ensinoaprendizagem,
quer em contextos não formais aliando os conteúdos
educativos ao entretenimento e à informação. A Internet, por sua vez, tem
contribuído para um maior e mais rápido acesso à informação e a possibilidade
de colaborar na criação de uma inteligência coletiva. A resistência dos
estudantes na utilização dos mecanismos e ferramentas de suporte à
aprendizagem utilizados atualmente provocou a necessidade de desenvolver
uma aplicação que pudesse responder a esse desafio. Nesse sentido, este
trabalho, apresenta, a prototipagem, avaliação e aplicação em contexto
educativo, de uma plataforma de vídeo interativa em ambiente Web para
multidispositivos (e.g. televisor, computador, dispositivos móveis). Numa
primeira instância é apresentado o desenvolvimento das arquiteturas e
ambientes da aplicação TV.COMmunity onde são detalhadas as
funcionalidades de enriquecimento de conteúdo introduzidas. Passando este
protótipo a uma segunda fase onde é avaliado por Especialistas em
Tecnologias Educativas e Estudantes de Educação e Comunicação Multimédia
através de testes de usabilidade, divididos em três sessões. E por fim, após
avaliado e reformulado, o protótipo é aplicado, através de testes de user
experience, a dois contextos educativos. O primeiro, com a duração de um
semestre, em que estudantes de Mestrado (profissionais multimédia e
professores), divididos em grupos, interagem com o protótipo desenvolvendo
conteúdos educativos para este. O segundo, com a duração de quatro
semanas, consiste na realização de um Massive Open Online Course
(MOOC), com recurso à aplicação TV.COMmunity, por três turmas de
licenciatura da área dos multimédia. Com estes testes pretende-se analisar os
diferentes modos de interação (de professores e estudantes) na avaliação de
uma plataforma de vídeo interativa, perceber quais as funcionalidades que
esta deve integrar para responder às necessidades destes agentes e
identificar de que modo a aplicação pode ser implementada e disponibilizada à
comunidade. As principais conclusões do estudo apontam diferentes
comportamentos, por parte de professores e estudantes, sendo os primeiros
mais ativos e exigentes e os estudantes mais passivos e com maiores níveis
de satisfação, na avaliação do protótipo. Em termos de necessidades de
funcionalidades a integrar, as exigências são idênticas aos diferentes grupos,
destaque para o enriquecimento de conteúdos (ferramenta que permite
incorporar outros conteúdos sobre vídeo), divisão por capítulos e ainda a
possibilidade de interação por texto, seja esta de modo privado (notas) ou
público (comentários), com a particularidade de todas estas opções estarem
ligadas a um momento específico do vídeo. Em termos de implementação
numa instituição esta plataforma é de fácil integração e permite utilizar os
recursos da cloud (nuvem), poupando espaço nos servidores. The television has had a significant contribution in viewers’ learning since the second half of the last century, whether in formal teaching and learning contexts, or in non-formal contexts, combining educational content with entertainment and information. The Internet, in turn, has contributed to a greater and faster access to information and enabled the cooperation in order to create a collective intelligence. The resistance of the students in the use of learning support tools and mechanisms currently used triggered the need to develop software that could address this challenge. Therefore, this work presents an interactive video platform (in a Web environment) for multidevice (e.g. TV, computer, mobile devices) in its different components: the prototyping, evaluation and application in an educational context. In a first moment it presents the development of architectures and environments of the TV.COMmunity application where the content enrichment capabilities introduced are detailed. Afterwards this prototype is evaluated by experts in Educational Technologies and students from the Education and Multimedia Communication field, through usability testing, divided into three sessions. Finally, once the prototype has been evaluated and redesigned, it is applied in two educational settings through user experience testing. The first test, which lasts one semester, consists of the interaction and development of the prototype’ contents by MA students (multimedia professionals and teachers), divided into groups. In the second test, which lasts four weeks, three BA classes of multimedia students undertake a Massive Open Online Course (MOOC) using the TV.COMmunity application. The aim of these tests is to ascertain the different interaction modes (by teachers and students) in the evaluation of an interactive video platform, to understand which features it should integrate to meet the needs of these agents and to identify how the application can be implemented and made available to the community. The key findings of the present study point to different behaviours of teachers and students; the first group is more active and demanding and the second group is more passive and with higher levels of satisfaction regarding the prototype’s evaluation. In what concerns functionalities to integrate, the requirements are identical for both groups, with emphasis on the content enrichment (tool that lets us incorporate other content over the video), chapters division and also the possibility of interaction by text, whether in a private setting (notes) or in a public one (reviews), with the particularity that all of these options are linked to a specific time of the video. In terms of implementation in an institution, this platform is easy to integrate and allows using the resources of the cloud, saving space on the servers. |
Description: | Doutoramento em Multimédia em Educação |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/15593 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento DEP - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TeseDoutoramento_PauloDuarte.pdf | 73.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.