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http://hdl.handle.net/10773/15342
Title: | Social media as a leverage tool for the organization of a film festival: case study of COSMO FEST |
Author: | Ishii, Masahito |
Advisor: | Ramos, Fernando |
Keywords: | Comunicação multimédia Festivais de cinema Redes sociais Estratégias de comunicação - Marketing Internet |
Defense Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | COSMO FEST (CF) is a very small independent film
festival held in Tokyo, Japan, that is now in its fourth
year after starting in 2012 as a student project. This
study, which is best thought of as a pilot study,
investigates ways in which CF can make use of the
Social Network Sites Twitter and Facebook as a
promotional tool for attracting attendees to the festival.
The data used for the study are Twitter tweets (and
retweets) and Facebook posts (and likes) found on the
Twitter and Facebook pages of three other Japan-based
film festivals: the Tokyo Student Film Festival, The
Chigasaki Film Festival (a small city-based festival) and
the much larger Tokyo International Film Festival. By
looking carefully at this small set of data a surprisingly
useful set of insights emerged that can inform the Social
Media strategy of CF in the future. ChiFF among these
is the weak emphasis on “Theme” as an organizing
principle each year that these festivals exhibit in general
and through their use of Twitter and Facebook. This
finding suggests the potential for CF to brand itself as
distinct from other film festivals by establishing a strong
thematic orientation each year. Other insights gained
from the study were to do with the research process
itself, particularly the potential for an open-minded and
multi-dimensional probing of a small set of data to yield
rich results. COSMO FEST (CF) é um festival de cinema independente de pequena dimensão que se realiza anualmente em Tóquio, Japão, tendo-se iniciado em 2012 como um projecto académico. No presente estudo, que se trata de um estudo piloto, investigase de que forma pode o CF tirar partido das redes sociais Twitter e Facebook como ferramentas de promoção para atrair participantes. Os dados utilizados no estudo são tweets (e retweets) do Twitter e publicações (e gostos) do Facebook registados nas páginas Twitter e Facebook de três outros festivais de cinema que se realizam no Japão: Tokyo Student Film Festival, The Chigasaki Film Festival (ChiFF, um pequeno festival) e o muito maior Tokyo International Film Festival. Uma análise detalhada deste conjunto, relativamente reduzido, de dados revelou uma surpreendente riqueza de informação que pode ser utilizada futuramente para enriquecer a estratégia de utilização dos média pelo CF. Com excepção do ChiFF, os restantes festivais estudados colocam uma grande ênfase no “Tema” como centro da estratégia de comunicação no Twitter e no Facebook. Esta conclusão sugere que o CF pode tirar partido da diferenciação temática como forma de autonomização em relação aos restantes festivais. Outra conclusão importante deste estudo é que um pequeno conjunto de dados pode permitir obter resultados interessantes através de uma análise aberta e multidimensional. |
Description: | Mestrado em Comunicação Multimédia |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/15342 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
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