Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/14711
Title: | O ensino do piano e a dislexia : um contributo pessoal |
Author: | Silva, Ana Margarida Carreira Guedes da |
Advisor: | Carvalho, Sara |
Keywords: | Ensino de música Piano - Ensino Dislexia Práticas pedagógicas Estratégias de ensino |
Defense Date: | 30-Dec-2014 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | No presente trabalho descrevo o Projeto Educativo de ensino especial de piano, no qual procedi à adaptação da prática pedagógica das aulas de piano, de modo a torná-las acessíveis à aprendizagem musical de um aluno com dislexia.
Como desafio à criatividade e à flexibilização do ensino tradicional da música, este Projeto Educativo corporizou a construção de estratégias educativas ajustadas à especificidade cognitiva de um aluno disléxico que, após cinco anos de aprendizagem de piano, apresentava uma incapacidade aparentemente insuperável de evolução musical.
O notório sucesso dos resultados obtidos confirma que a implementação de um conjunto de estratégias pedagógicas específicas pode proporcionar uma aprendizagem musical eficaz, motivante e recompensadora. In this work I describe an Educative Project about special procedures of piano teaching in which I adapted my teaching methodology of piano lessons in order to make them accessible to a dyslexic student. As a challenge to creativity and flexibility of a traditional music education, this project embodied a set of learning strategies adjusted to the cognitive specificity of a dyslexic student who, after five years of piano lessons, continued to exhibit an apparent and insurmountable incapacity in his musical evolution. The evident success of the results obtained confirms that the use of specific teaching strategies may provide an effective, motivating and rewarding musical learning. |
Description: | Mestrado em Ensino de Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/14711 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.