Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/12789
Title: Intercultural education in primary school: a collaborative project
Author: Santos, Marta
Araújo e Sá, M. H.
Simões, Ana Raquel
Keywords: Intercultural education
Intercultural competence
Intercultural dialogue
Educational partnerships
Issue Date: 2014
Publisher: Taylor & Francis
Abstract: In this article, we present and discuss a collaborative project on intercultural education developed by a group of educational partners. The group was made up of 12 people representing different institutions in the community, namely primary schools, cultural and social associations and the local council. The project takes an intercultural approach to diversity by focusing on strategies aimed at: (1) increasing language awareness through intercultural education in primary school, (2) promoting intercultural dialogue and (3) enhanced development of intercultural competence of all participants. Data were collected through a 30-minute interview, carried out individually with each of the partners at the end of the project. Participants' responses showed that the activities carried out during the project were an important way to promote the development of their intercultural competence. They also mentioned that working in partnership was a successful method to promote reflection and to improve their working practices concerning intercultural education.
Neste artigo pretendemos apresentar e discutir um projeto colaborativo sobre educação intercultural desenvolvido por um grupo de parceiros educativos. O grupo era composto por 12 representantes de diferentes instituições da comunidade, tais como escolas do 1° Ciclo do Ensino Básico, associações culturais e sociais e a Câmara Municipal. O projeto partiu de uma abordagem intercultural da diversidade, focando-se em estratégias com os seguintes objetivos: (1) sensibilizar para a diversidade linguística no 1° CEB através da educação intercultural; (2) promover o diálogo intercultural e (3) desenvolver a competência intercultural de todos os participantes. Os dados foram recolhidos por meio de uma entrevista de 30 minutos a cada um dos parceiros do projeto. As suas respostas mostraram que as atividades desenvolvidas no âmbito do mesmo desempenharam um papel importante no desenvolvimento da sua competência intercultural. Referiram ainda que o trabalho em parceria foi permitiu a reflexão crítica de todos os participantes e a melhoria das suas práticas de trabalho em educação intercultural.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/12789
DOI: 10.1080/14708477.2013.866130
ISSN: 1470-8477
Appears in Collections:DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artigo ialic marta santos.pdfDocumento principal108.77 kBAdobe PDFrestrictedAccess


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.