Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/12588
Title: Discussing the design through drawing: transitional desire and procedural trajectories
Author: Magalhães, Graça Maria Alves dos Santos
Keywords: Design
Drawing
Representation
Process
Desenho
Representação
Processo
Issue Date: 2014
Publisher: ICDHS Design History and Design studies
Abstract: Design represents the commitment of the artificial with nature – the artifact as symbolic cultural representation. Herein, drawing is the skill activity of the designer as renewed desire it transforming the world. Therefore, drawing is the material of design as medium of the representation, such as technical and interpretive expression of the author's imagination from an external program (brief). Hence, we propose drawing as a path performed by author’s desire that symbolically reveals the subject of design in a specific level. The artifact as primordial income for the conceptual design process comes out of the drawing tools as practice that elevates the cultural representation. The pattern of drawing can be, symmetrical or asymmetrical, the link that joins two levels of the artifact, instrumental and critical, it becoming the basis for design’s narrative. In this case, drawing skills convey and supporting the cultural expression showing design as a particular and symbolic cultural artifact. As context we refer the analysis of representative designers in the Portuguese geographic and cultural environment. We hypothesized that cultural and symbolic features result according to the artifact’s identity. We seek the goal of the analysis according to the significance of drawing in the discipline of design. This research intends to scientifically integrate the ontological analysis of drawing in relation to design through the presented Portuguese examples.
O design representa o compromisso do artificial – o artefacto como representação simbólica cultural – com a realidade natural através da mediação do desenho enquanto renovado desejo de transformação. Por isso, o desenho enquanto materialização do projeto é mediador da representação, como expressão técnica e marca interpretativa da imaginação do autor a partir de um programa que lhe é externo. A questão que nos propomos tratar refere a possibilidade de considerar o desenho como uma trajetória processada através do desejo do autor que simbolicamente inscreve o objecto num determinado contexto. O objecto do design como resultado residual do processo conceptual do design deriva da atividade do desenho como instrumento que faculta a representação cultural da autoria. O desenho pode então ser, simétrica, ou assimetricamente, o elo que junta os dois níveis de produção do objecto (instrumental e critico); produzindo a base para uma narrativa do design. Referimos na nossa apresentação o contexto cultural português. Partimos da hipótese de que a influência cultural e simbólica será diferenciadora do resultado projetual conferindo identidade própria ao objecto. Procuramos a justificação desta hipótese analisando a importância que o desenho adquire na projetação. A investigação procura integrar cientificamente a análise ontológica do desenho através da sua relação com a disciplina de design sendo esta exposta através da presença dos autores portugueses nomeados.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/12588
ISBN: 978-972-789-421-5
Publisher Version: http://icdhs2014.web.ua.pt/
Appears in Collections:ID+ - Comunicações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Discussing the design through drawing. Transitional desire and procedural trajectories.pdfDocumento principal2.05 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.