Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/1101
Title: Transversalidade, compreensão na leitura e gestão flexível do currículo
Author: Carvalho, Ana Rita de Figueiredo Bartolomeu
Advisor: Sá, Cristina Manuela
Keywords: Gestão curricular
Língua portuguesa
Compreensão da leitura
Interdisciplinaridade
Transversalidade
Defense Date: 2006
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O presente estudo teve como objectivo principal analisar a presença da transversalidade da compreensão na leitura em documentos associados à gestão flexível do currículo (Projecto Curricular de Turma), tendo em conta as formas de operacionalização dessa transversalidade nas diferentes áreas curriculares, disciplinares e não disciplinares. Adicionalmente, pretendeu-se, a partir desta análise, traçar linhas de actuação que pudessem contribuir para uma gestão flexível do currículo promotora da transversalidade da compreensão na leitura. Para concretizar estes objectivos, desenvolveu-se um estudo de caso múltiplo, baseado na análise documental dos Projectos Curriculares de Turma do 7º Ano, de duas escolas situadas no concelho de Abrantes, e na análise de conteúdo das respostas dadas por Directores de Turma, directamente responsáveis pela elaboração de alguns dos Projectos Curriculares de Turma analisados, a entrevistas semi-estruturadas. A análise e interpretação dos dados revelou que, na generalidade, os professores das diversas áreas curriculares, disciplinares e não disciplinares, estão conscientes da importância da transversalidade da língua portuguesa, particularmente quando associada ao desenvolvimento de competências no domínio da compreensão na leitura. Mais especificamente, todos consideram o desenvolvimento de competências associadas à compreensão na leitura como essencial para o sucesso escolar dos alunos e sua futura integração sócioprofissional. No entanto, paralelamente, verificou-se a existência de grandes dificuldades de operacionalização da transversalidade da língua portuguesa associada à compreensão na leitura. Por conseguinte, a partir da análise e interpretação dos dados recolhidos, procurámos identificar algumas das causas desse fenómeno e apresentar sugestões para melhorar a gestão curricular feita pelos professores do 3º Ciclo do Ensino Básico, no que se refere a este aspecto particular do seu desempenho profissional no âmbito do Projecto da Gestão Flexível do Currículo. Concluímos o nosso estudo com a referência a algumas limitações do mesmo e a apresentação de sugestões para estudos futuros. ABSTRACT: The current study had as main objective to analyse the presence of an oblique approach of the comprehension in reading in documents associated with the flexible management of the curriculum (Curricular Project of Class), taking into consideration the ways of using that type of approach in the different areas of the curriculum, curricular and extra-curricular. Furthermore, was also intended, based on this analysis, to take some firm lines on the management of the curriculum in order to make it flexible, promoting this way an oblique approach of comprehension in reading. To achieve these objectives was developed a study of multiple case, based on the documentary analyses of some Curricular Projects of Class of the 7th grade, from two schools located in the district of Abrantes. This study was also based on the analyses of the content of the answers given by the directors of the classes in semi-conducted interviews. These directors are the persons, who are directly responsible for the making of some of the Curricular Projects of Class that were object of study. The analyses and interpretation of the contents revealed that, in general, teachers from different areas of the curriculum, curricular and extra-curricular, are aware of the importance of the influence of the Portuguese language, particularly when it is associated with the development of skills in the specific case of comprehension in reading. To be more precise, everyone is of the opinion that the development of skills associated with the comprehension in reading is essential to the scholastic success of the pupils and their future socio-professional integration. However, simultaneously, it was verified the existence of great difficulties in taking advantage of the influence of the Portuguese language when it is associated with the reading comprehension. Consequently, based on the analyses and interpretation of the gathered contents we tried not only to identify some of the causes that might explain that phenomenon, but also to present some suggestions to improve the management of the curriculum done by the teachers of the 3rd Cycle of Basic Education, in what concerns this particular aspect of their professional performance in the Project of Flexible Management of the Curriculum. We conclude our study making a reference to some of its limitations and with presentation of suggestions for future studies.
Description: Doutoramento em Gestão Curricular
URI: http://hdl.handle.net/10773/1101
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DEP - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2007001036.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.